Kolej gondolowa w Bieszczadach? Szef PFR na Kasprowym Wierchu ogłasza plan na górskie inwestycje

Kolej gondolowa w Bieszczadach, nowa trasa narciarska na Palenicy, modernizacje na Kasprowym Wierchu i Gubałówce. Prezes Państwowego Funduszu Rozwoju zaprezentował strategię rozwoju Polskich Kolei Linowych. Inwestycje mają kosztować ponad 400 mln zł.

Polski Funduszu Rozwoju, właściciel Polskich Kolei Linowych, ma pomysł na rozwój operatora. Szef PFR, Paweł Borys, zaprezentował tę strategię na Kasprowym Wierchu. Zakłada ona zainwestowanie ponad 400 mln zł w ciągu najbliższych kilku lat.

Kolej gondolowa w Bieszczadach

Wśród planowanych inwestycji znajduje się pomysł na rozbudowę infrastruktury turystycznej w Bieszczadach. Miałaby tam powstać wieża widokowa i widokowa kolej gondolowa. Dokładnie nad Jeziorem Solińskim, a jeszcze dokładniej nad zaporą (jezioro to zbiornik retencyjny, przy którym funkcjonuje elektrownia wodna). Łączny koszt szacowany jest na 60 mln zł, a inwestycja mogłaby być gotowa w 2022 roku.

Kasprowy i Gubałówka do modernizacji

Polskie Koleje Linowe chcą też zmodernizować obiekty w Tatrach. Stacja dolna pod Gubałówką ma zostać zmodernizowana i odświeżona, a niedaleko niej powstać ma regionalna restauracja. Istniejąca restauracja przy stacji górnej także ma zostać przebudowana. Wszystko to ma odbyć się w latach 2021-2023 i kosztować około 25 mln zł. I jeszcze informacja ważna dla narciarzy. "Mając na względzie historycznie narciarski charakter Gubałówki, PKL jest gotowy wspierać inicjatywy mające na celu przywrócenie stoków i współpracować w tym zakresie z lokalnymi władzami. Realizacja tych planów jest aktualnie warunkowana uzyskaniem zgód właścicieli nieruchomości, opracowaniem planu zagospodarowania przestrzennego oraz uzyskaniem odpowiednich zgód administracyjnych" - czytamy w komunikacie PFR.

Na pobliskim Butorowym Wierchu do 2022 roku ma powstać 45-metrowa wieża widokowa, budynek techniczny kolei i część gastronomiczna. Na szczyt można wjechać obecnie kolejką krzesełkową, ale jest ona stara i działa tylko sezonowo, latem. PKL myśli nad jej wymianą, na razie na wspomniane powyżej inwestycje w tym miejscu zamierza wydać około 10 mln zł.

Jeśli zaś chodzi o Kasprowy Wierch, na trasie Goryczkowej ma zostać wymieniona kolejka krzesełkowa, z dwu- na czteroosobową, lekko zmieniony ma zostać też jej przebieg. Ta oraz inne, mniejsze inwestycje, mają kosztować około 60 mln zł i zakończyć się za cztery lata.

Dolina Goryczkowa, wyciąg krzesełkowyDolina Goryczkowa, wyciąg krzesełkowy Fot. Marek Podmokły /AG

Nowe wyciągi dla Jaworzyny i Palenicy

Na Jaworzynie Krynickiej PKL chce wydać najwięcej. Ma w planach zbudować nową, około jednokilometrową kolej krzesełkową - to za trzy lata. W 2023 roku z kolei orczyki mają zostać zastąpione kolejami krzesełkowymi, a infrastruktura przy dolnej stacji rozbudowana. Łącznie ma to kosztować około 100 mln zł. Za mniej niż połowę tej kwoty - 40 mln zł - na Palenicy do 2024 roku ma powstać trasa narciarska wraz z koleją gondolowo-krzesełkową do Przystani Flisackiej.

Łącznie program realizowany w latach 2019-2025 ma kosztować 412 mln zł.

Więcej o: