Obowiązkowe split payment wejdzie w życie 1 listopada br. Będzie dotyczyć wszystkich transakcji, dostaw oraz świadczonych usług, które zostały wymienione w załączniku nr 15 ustawy o VAT, gdy ich wartość będzie przekraczać 15 tys. zł brutto. Sprawdzamy, na co większą uwagę będą musieć zwracać przedsiębiorcy.
Obowiązkowe konto firmowe, a nie prywatny rachunek od listopada
Zmiany w funkcjonowaniu split payment w znaczący sposób wpłyną również na niewielkie firmy oraz jednoosobowe działalności gospodarcze. W związku z nowymi przepisami pojawi się także kolejne zobowiązanie nałożone na przedsiębiorców. Obowiązkowe konto firmowe zastąpi możliwość rozliczania się między podatnikami za pomocą rachunków prywatnych. Obowiązkowe konto firmowe dotyczy również osób zza granicy, którzy działają w naszym kraju. Przedsiębiorcy, które posiadają rachunek firmowy są zobowiązani do poinformowania o tym Urzędu Skarbowego bez konieczności podawania jego numeru.
Split payment. Co to jest?
Split payment to w tłumaczeniu na język polski mechanizm podzielonej płatności, który ma zapobiec oszustwom podatkowym. Od lipca ubiegłego roku przedsiębiorcy korzystali z niego dobrowolnie, listopadowe zmiany w przepisach wprowadzają obligatoryjność. Split payment polega na tym, że kwota netto będzie wpływać na konto firmowe przedsiębiorcy, z kolei kwota VAT - na specjalne konto VAT, które będzie prowadzone przez bank.
Dowiedz się więcej: Split payment miał wejść w życie od września, został przełożony. Premier: "Słuchamy głosów przedsiębiorców"
W związku ze zmianą przepisów, przedsiębiorcy będą musieć zaznaczyć na fakturze poszczególnych usług adnotacją "mechanizm podzielanej płatności". Świadome nie spełnienie tego może spotkać się z karą finansową.