Biedronka i Carrefour w Polsce rosną w siłę. Zakaz handlu już im nie przeszkadza

Sprzedaż w sieci Biedronka wzrosła w trzecim kwartale o 10,5 proc. rok do roku, wynosząc ok. 3,17 mld euro. Biedronka na koniec września miała w Polsce już 2932 sklepy. Bardzo dobre wyniki - lepsze niż na wielu zachodnich rynkach - odnotował w Polsce także Carrefour.
Zobacz wideo

Jak wynika z najnowszych danych opublikowanych przez Jeronimo Martins - właściciela sieci Biedronka - w okresie styczeń-wrzesień br. sprzedaż w sklepach sieci liczona w złotych wzrosła o 8,3 proc. rok do roku, zaś liczona w euro - o 7 proc. rok do roku do 9,2 mld euro. Sprzedaż w ujęciu LFL - tj. porównując wyniki tych samych sklepów dzisiaj i przed rokiem - zwiększyła się o 5,1 proc.

Jeronimo Martins zwraca uwagę, że te wyniki udało się osiągnąć pomimo straty 10 dni handlowych ze względu na regulacje dotyczące zakazu handlu w niedziele. To o tyle ważne zdanie, że jeszcze rok temu gorsze wyniki sieć tłumaczyła właśnie tym czynnikiem.

.. źródło: Jeronimo Martins

Spółka podkreśliła w komunikacie, że w III kw. br. w przypadku niektórych produktów sezonowych zauważono umiarkowany wzrost cen, co powinno prowadzić do niższego koszyka inflacji w IV kwartale.

W ciągu pierwszych 9 miesięcy 2019 r. wynik EBITDA sieci Biedronka wyniósł 665 mln euro (wzrost o 8,3 proc. rok do roku w złotych i o 7 proc. w euro). Marża EBITDA wyniosła 7,2 proc., tj. tyle samo, co w analogicznym okresie poprzedniego roku. EBITDA to zysk operacyjny przed potrąceniem odsetek, opodatkowaniem i amortyzacją.

Biedronka ma koniec września miała 2932 sklepów. W ciągu pierwszych 9 miesięcy 2019 r. otworzyła 46 nowych sklepów i zamknęła 14.

Biedronka ma kłopoty z UOKiK

Tymczasem Biedronkę pod lupę w dwóch sprawach wziąć w ostatnim czasie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Po pierwsze, chodzi o traktowanie dostawców. UOKiK podejrzewa, że Jeronimo Martins Polska nadużywa swojej silnej pozycji negocjacyjnej, w efekcie czego dostawcy produktów spożywczych, głównie owoców i warzyw, nie mają pewności, czy będą musieli udzielić sieci dodatkowego rabatu, ani jak duży on będzie.

Po drugie, UOKiK wszczął postępowanie ws. braku cen przy produktach oraz różnic między cenami na półkach i przy kasie (na niekorzyść klientów). "Ze skarg konsumentów i ustaleń Inspekcji Handlowej wynika, że takie sytuacje nie są rzadkością w tej sieci" - informuje UOKiK.

Carrefour też sobie świetnie radzi w Polsce

Bardzo dobre wyniki z polskiego rynku pokazała też sieć Carrefour. W ciągu trzech kwartałów 2019 r. sprzedaż Carrefour w Polsce wyniosła 1,55 mld euro, co jest wzrostem o 4,7 proc. bez cen paliwa i efektu kalendarzowego). Sprzedaż LFL wzrosła o 5 proc.

Tylko w trzecim kwartale br. wzrost LFL w sklepach Carrefour w Polsce wyniósł 6,2 proc. W tym samym czasie ten wskaźnik sieci na francuskim rynku wyniósł -0,9 proc., we Włoszech -2,3 proc., w Belgii -2,8 proc. 

Sieć na koniec września miała w Polsce 881 placówek handlowych - 89 hipermarketów, 152 supermarkety i 640 sklepów convenience (czyli najmniejsze placówki, m.in. w sieci Carrefour Express).

Więcej o: