Rozporządzenie ws. dopłat do aut elektrycznych weszło w życie 28 listopada 2019 roku, a zgodnie z zapowiedziami rządu, sam nabór miał rozpocząć się jeszcze w minionym roku. Na razie jednak wszelką działalność związaną z dopłatami przesunięto na pierwszy kwartał br., gdyż w projekcie nie uwzględniono pewnych kwestii podatkowych, co miałoby skutkować niższymi dopłatami.
Wkrótce jednak przepisy zostaną znowelizowane i rozpocznie się nabór do programu dotacyjnego. Zainteresowane osoby będą musiały się spieszyć, gdyż jak wynika z analizy opublikowanej przez firmę Carsmile, wsparcie otrzymać będzie mogło niewiele ponad 8 tysięcy osób.
Dotacje na elektryczne samochody starczą na zakup 8 tysięcy pojazdów
Zgodnie z rządowym projektem pieniądze na dopłaty mają pochodzić z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, a wysokość dopłaty może wynieść maksymalnie 37,5 tys. zł. W 2020 roku w budżecie znalazło się 310,92 mln zł na rozwój elektromobilności. Przy założeniu, że całość tej kwoty zostanie przeznaczona na finansowanie projektu dopłat do samochodów elektrycznych na pomoc mogłoby liczyć łącznie 8291 osób.
W rzeczywistości jednak prawdopodobnie wsparcie otrzyma znacznie mniej osób, gdyż ze fundusz część środków trafi na rozwój infrastruktury w tej dziedzinie motoryzacji np. budowę stacji ładowania.
Samochody elektryczne wciąż niezbyt popularne w Polsce
Celem dotacji ma być promowanie samochodów elektrycznych, których w Polsce wciąż jest niezbyt wiele. Obecnie około 8 tysięcy elektrycznych aut jeździ po krajowych drogach, z czego zaledwie ponad 40 proc. to auta hybrydowe. Zgodnie z założeniami rządowymi w 2020 roku liczba aut elektrycznych miała wynosić 44 tys. Wszystko wskazuje, że nawet mimo dotacji nie uda się zbliżyć nawet do połowy tej liczby.
W listopadzie 2019 roku polskim rynku dostępnych było 8 modeli aut, które spełniają wymagania ustawy Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar o dofinansowanie mogą ubiegać się osoby przy zakupie następujących aut: Opel Corsa-e, Peugeot e-208, Renault Zoe, smart EQ fortwo, smart EQ forfour, Skoda Citigo-e iV, Volkswagen e-up oraz Nissan LEAF.