Najdłuższy tunel będzie gotowy do 2023 roku na drodze S3. Spacer jego wnętrzem możliwy już teraz

Najdłuższy tunel pozamiejski w Polsce będzie miał 2,3 km długości i powstanie na odcinku S3 Bolków-Kamienna Góra. Tunel powstanie do 2023 roku, ale już teraz GDDKiA przygotowała wirtualny spacer jego wnętrzem.

Droga ekspresowa S3 znajduje się w zachodniej części kraju na terenie województw: zachodniopomorskiego, lubuskiego i dolnośląskiego o planowanej długości 480,7 km. Na ten moment jedynie niewielka część S3 jest wciąż niegotowa. Jednym z takich fragmentów jest tunel, który powstanie w 2023 roku.

Najdłuższy tunel będzie gotowy do 2023 roku. Już teraz można sprawdzić, jak będzie wyglądać jego wnętrze 

Drogowcy wskazują, że budowa dwóch tuneli (TS 26 i TS 32) na S3 będzie kluczowym elementem realizacji tego fragmentu drogi. "Będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce drążony w skale, wykonywany tą metodą. Realizacja tuneli drogowych pozwoli na przeprowadzenie drogi ekspresowej S3 przez przeszkodę, którą stanowi masyw Gór Kaczawskich i Wałbrzyskich, pomiędzy obrębami miejscowości Sady Górne i Nowe Bogaczowice." - czytamy w komunikacie GDDKiA na temat TS 26. Nawy główne zostaną zbudowane metodą górniczą NATM, czyli Nową Austriacką Metodą Tunelowania. W związku z budową tunelu GDDKiA zdecydowało się przygotować wirtualny spacer po wnętrzu tunelu. 

GDDKiA przedstawiło plan inwestycji na 2020 

W ubiegłym tygodniu drogowcy podzielili się planem przetargów na 2020 r. Mowa o kilkudziesięciu odcinkach nowych dróg, których łączna długość ma wynieść 353 km. Szacowana wartość ich realizacji to 12,2 mld zł. Plan dotyczy drogi ekspresowej S19 na terenie województw: podlaskiego, podkarpackiego i lubelskiego czy odcinków autostrad A2 i A18 o długości ponad 100 km. 

>>> Dowiedz się więcej: Obniżka opłat za jazdę autostradą A4. Nie każdy z niej jednak skorzysta

Więcej o:
Komentarze (38)
Najdłuższy tunel będzie gotowy do 2023 roku na drodze S3. Spacer jego wnętrzem możliwy już teraz
Zaloguj się
  • susceptant

    Oceniono 18 razy 16

    Ukończenie budowy tuneli planowane jest na II połowę 2023 r. - jak głosi komunikat GDDKiA - a będzie gotowy w 2023 roku to są dwie różne sprawy.
    Zgodnie z kontraktem, budowa powinna się zakończyć VIII 2023 r. Ale już w tej chwili jest kilka miesięcy opóźnienia w harmonogramie: projekt miał być ukończony w III kwartale 2019, a zezwolenie na realizację: w I kwartale 2020. Tymczasem projekt ukończono i złożono wniosek bodajże w grudniu 2019, i jeśli procedowanie zezwolenia będzie trwało tyle co przy innych inwestycjach, to wydane będzie najwcześniej w połowie 2020. A w trakcie budowy w takim terenie też mogą trafić się niespodzianki. Dla porównania: na S7 Lubień-Rabka odcinek tunelowy ma co najmniej roczne opóźnienie (gotowy miał być XII 2020, teraz GDDKiA wskazuje na koniec 2021), bo przy jednym z portali tunelu uaktywniło się osuwisko (podobna historia zresztą jest przy budowie Lubień-Naprawa na tym odcinku).
    A teraz clou całej historii, bo tak naprawdę dla użytkowników rok 2023, czy 2024 nie ma aż takiego znaczenia. Otóż, w 2023 r. mija ostateczny termin rozliczenia inwestycji dofinansowanych ze środków unijnych z budżetu 2014-20. Realizacja z dofinansowaniem unijnym takiej inwestycji (budowa ponad 1,5 mld zł) z terminem zakończenia kilka miesięcy przed ostatecznym rozliczeniem dofinansowania to jest szaleństwo, bo inwestycja skomplikowana i ryzyko opóźnień - a co za tym idzie utraty dofinansowania z UE duże. Podobnie jest z S52 północna obwodnica Krakowa. Racjonalniej było dofinansować budowę S6, która planowo miałaby się kończyć w 2021/2022, a dla tych dwóch odcinków S3 i S52 przygotować projekty budowlane i uzyskać zezwolenie na realizacją - a z przetargiem na samą budowę poczekać do 2021 (nowego budżetu UE).

  • remo29

    Oceniono 19 razy 11

    Będzie gdzie jeździć tym milionem aut elektrycznych.

  • wudeer

    Oceniono 10 razy 10

    To pokazuje bizancjum GDDKiA w porównaniu z bieda inwestycjami na kolei. Budują za miliardy bez analiz ruchu. Jednocześnie PLK nie miała pieniędzy, żeby dobudować drugi tor na linii Poznań-Piła i po bieda modernizacji się okazało, że nie można zwiększyć oferty połączeń pasażerskich.

  • tempa-dzida2

    Oceniono 13 razy 9

    Jest super. Zaraz pojadę do pracy bez korków. Wirtualnie.

  • udet1124

    Oceniono 11 razy 7

    Nie ma co otwierać, to trzeba zapewnić sztuczny sukces. W piątek betonowanje mostu, dziś wirtualna prezentacja. O ponad rocznym opóźnieniu w obu przypadkach ani słowa.

  • ochujek

    Oceniono 6 razy 6

    To coś wspólnego z Mierzeją? Pogubiłem się w tych PiSowskich obiecankach.

  • race444

    Oceniono 6 razy 6

    Wirtualny przekop, wirtualne lotnisko, wirtualne 1 mln elektrykow a teraz tunel. Na razie wirtualnie tak jak 99 % wszystkich pisowskich inwestycji ……. czyli wirtualno-papierowa Wolska

  • prokuraturarejonowa

    Oceniono 10 razy 6

    Nie będzie ukończenia w 2023 roku, bo w tym roku KE zamrozi wszystkie transfery środków unijnych do Polski w związku z chaosem prawnym do jakiego doszło z winy PiS.

    Za swoje PiS na pewno nie dokończy rozgrzebanych autostrad.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX