Godziny dla seniorów do zmiany? Kolejna organizacja skarży się na niejasne zasady wywołujące chaos

Polska Izba Handlu dostaje informacje o problemach w funkcjonowaniu godzin dla seniorów. Zasady są niejasne, a ludzi nie ma kto pilnować. Wcześniej zmiany w godzinach dla seniorów postulowała Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji.

Godziny dla seniorów zostały wprowadzone 2 kwietnia. Od godziny 10:00 do 12:00 zakupy w sklepach mogą robić tylko osoby powyżej 65. roku życia. Po tygodniu funkcjonowania rozwiązania okazuje się, że zasady są niejasne i sklepy nie radzą sobie z realizowaniem tych godzin. Takie głosy dochodzą do Polskiej Izby Handlu (PIH), którą przedsiębiorcy informują, że rozwiązanie to czasami wręcz paraliżuje sklep. Nie każdy chce się dostosować do zasad, a klientów nie ma kto legitymować, zresztą nie wiadomo jak to zrobić, bo brak przejrzystych zasad. Problem dotyka najbardziej małe placówki, gdzie nie ma ochrony. Ekspedienci nie mają czasu zająć się kontrolą klientów, a nawet jeśli, nie jest jasne, co zrobić z osobami, które nie chcą podać informacji o swoim wieku, a do sklepu próbują wtargnąć na siłę. "Czy mamy angażować policję do utrzymania porządku?" - pyta jeden ze sprzedawców. Nie wiadomo też co zrobić z młodszymi klientami, którzy zaczęli robić zakupy przed godziną 10:00, a kończą już po niej. To wszystko tworzy kolejki, co nie sprzyja bezpieczeństwu sanitarnemu.

Kolejnym problemem jest to, że osoby przyprowadzające seniorów, nie mają co ze sobą zrobić, bo do sklepu wejść nie mogą. Niejasny jest również status osób, które robią zakupy dla osób starszych, którymi się opiekują, również zawodowo. Seniorzy widzący takie osoby w ich godzinach wyrażają niechęć i sprzeciw. Ponadto niektóre sklepy, np. w centrach biurowych miast, stoją puste, bo w okolicy właściwie nie ma osób starszych, a młodsi nie mogą skorzystać z przerwy w pracy na zrobienie zakupów. 

Zobacz wideo Sklepy i punkty usługowe w godzinach 10-12 otwarte tylko dla seniorów

Polska Izba Handlu postuluje zmiany w godzinach dla seniorów. Wcześniej chciała tego Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji

PIH wyraża zrozumienie, dla potrzeby wspierania starszych w tym trudnym czasie. Organizacja uważa jednak, że należy przyjrzeć się godzinom dla seniorów.

Otrzymaliśmy liczne informacje, iż rozwiązanie to nie wspiera funkcjonowania handlu w zakresie obsługi osób starszych, a stwarza problematyczne i potencjalnie konfliktowe sytuacje zarówno pomiędzy klientami sklepów, jak i pomiędzy klientami a obsługą. Może to rozwiązanie powinno ewoluować. Być może lepsze byłoby na przykład wprowadzenie godzin priorytetowych dla osób 65+. Mogłyby wtedy wejść bez kolejki do sklepu i mieć bezwzględne pierwszeństwo przy kasie. To także znacząco skróciłoby czas pobytu tych osób w sklepach

- komentuje Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu. Wcześniej z tym samym postulatem wystąpiła Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji.

Więcej o: