Idea Bank będzie musiał wypłacić klientom rekompensaty. Zapadła decyzja UOKiK

Idea Bank przegrał w sporze z konsumentami o rekompensaty. Zadecydował o tym Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Bank zapłaci również pokaźną sumę w związku z nałożoną na nią karą.

UOKiK: kary i rekompensaty w sporze banku z klientami

Decyzje Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wobec Idea Banku okazały się być korzystne dla klientów, którzy weszli w spór z bankiem. Dotyczył on oskarżeń o naruszenia praw konsumentów przy oferowaniu produktów finansowych. Nie była to już pierwsza interwencja UOKiK wobec Idea Banku. Na początku roku nakazano mu zwrócenie klientom pieniędzy w związku z naruszeniem zbiorowych interesów klientów przy oferowaniu obligacji spółki GetBack. Jak wtedy argumentował to prezes UOKiK Tomasz Chróstny:

 Idea Bank proponował swoim klientom produkty wysokiego ryzyka, które w żaden sposób nie odpowiadały ich potrzebom. Niedozwoloną praktykę misselingu potwierdził zebrany materiał dowodowy, w tym setki skarg konsumentów. Obligacje korporacyjne były oferowane nawet tym klientom, którzy nigdy nie mieli do czynienia z produktami inwestycyjnymi i nie byli nimi zainteresowani, a swoje oszczędności trzymali na lokatach bankowych. Działanie jest tym bardziej naganne, że poszkodowanymi są również osoby starsze

Na stronie UOKiK pojawiła się informacja, że jej prezes wydał cztery kolejne decyzje dotyczące Idea Banku. W trzech spośród nich naruszono naruszenie praw konsumentów, w czwartej zaś ''stosowanie przez spółkę postanowień niedozwolonych w umowach bankowych w zakresie klauzul modyfikacyjnych''. Pojawiły się również stosowne kary i nakaz wypłacenia rekompensat.

Zobacz też: UOKiK: Idea Bank ma wypłacić rekompensaty klientom poszkodowanym przez GetBack. Jest odpowiedź banku

38 tys. złotych rekompensaty dla klientów i 17,2 miliona złotych kary dla banku

Ostatnie decyzje UOKiK wobec Idea Banku sprowadzają się do nakazów:

  • wypłaty klientom po 38 tys. złotych tytułem rekompensaty
  • zapłacenia kary w wysokości 17,2 miliona złotych

Urząd ujął się za konsumentami mając na uwadze, że były im oferowane produkty finansowe z naruszeniem praw konsumenta. Chodziło przede wszystkim o zawieranie w umowach niedozwolonych klauzul.  

Decyzja UOKiK: czego dotyczyła?

Decyzja UOKiK w szczegółach dotyczyła między innymi naruszenia praw konsumentów wówczas, gdy oferowano im złożone produkty finansowe. W grę wchodziły chociażby:

  • certyfikaty inwestycyjne
  • lokaty strukturyzowane
  • ubezpieczenia na życie z funduszami kapitałowymi

 Jak znowu skomentował sytuację szef UOKiK Tomasz Chróstny:

Bank przekazywał klientom nieprawdziwe informacje m.in. o ryzyku i zyskach, a także stosował misselling. Oferowanie produktów wysokiego ryzyka osobom, które preferują bezpieczne inwestycje, a także wprowadzanie ich w błąd i zatajanie ważnych informacji jest absolutnie niedopuszczalne

Rekompensaty dla konsumentów, którzy certyfikaty inwestycyjne emitowane przez Lartiq

Rekompensaty dla klientów będą wynosiły po 38 tysięcy złotych. Wypłacone mają być tym spośród nich, którzy nabyli certyfikaty inwestycyjne emitowane przez Lartiq. Szacuje się, że łącznie Idea Bank będzie musiał zapłacić kilkanaście milionów złotych. 

Biuro prasowe Idea Banku odniosło się do decyzji UOKiK. W oświadczeniu czytamy, że instytucja rozważa odwołanie się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów do czego ma prawo. Ostateczne decyzje mają być podane do mediów po zapoznaniu się ze szczegółowymi uzasadnieniami dostarczonymi Idea Bankowi przez UOKiK. 

Więcej o: