UPC ma wypłacić rekompensaty klientom. Tak zdecydował UOKiK

UPC Polska ma wypłacić swoim klientom rekompensaty w związku z naruszaniem interesów konsumentów w czasie telesprzedaży usług. Operator zobowiązał się również do wprowadzenia zmian w procedurach.

Decyzja nr DOZIK 8/2020 w sprawie UPC Polska została opublikowana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta w połowie lipca. Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte 11 grudnia 2018 roku na podstawie skarg od konsumentów dotyczących procedur przy zawieraniu lub przedłużaniu z UPC Polska umów w trybie na odległość.

UOKiK: UPC Polska stosowało niedozwolone praktyki sprzedażowe

W decyzji UOKiK możemy przeczytać, że Urząd zakwestionował kilka praktyk stosowanych przez pracowników UPC Polska. Chodziło głównie o telefoniczne rozmowy sprzedażowe. Wymieniono m.in. nieinformowanie klientów o przysługującym im prawie odstąpienia od umowy oraz niepotwierdzanie warunków zmiany umowy zaproponowanych przez firmę, a zakładających realizację prac instalacyjnych w domu klienta przez technika firmy, zanim konsument potwierdzi to na papierze lub innym trwałym nośniku.

UPC Polska zmieni praktyki i wypłaci rekompensaty klientom

UPC Polska po otrzymaniu tych zastrzeżeń od UOKiK-u zobowiązało się do wprowadzenia w procedurach telefonicznych rozmów sprzedażowych zmian, które wyeliminują zastrzeżenia zgłoszone przez regulatora.

Urząd nakazał również UPC Polska zaoferować odszkodowania klientom, którzy od 25 grudnia 2014 r. do 20 lipca 2019 r. (albo daty zaniechania zakwestionowanych praktyk w przypadku ich części) złożyli reklamacje na te praktyki, a reklamacje te zostały przez firmę rozpatrzone negatywnie, częściowo pozytywnie lub spółka nie ma danych o nich.

Wskazano również, jak mają wyglądać rekompensaty w zależności od rodzaju zakwestionowanych praktyk. I tak, osoby, które nadal są klientami UPC, mają mieć do wyboru za darmo na dwa lub trzy okresy rozliczeniowe niektóre usługi, takie jak m.in. telefonia mobilna, usługa telewizyjna MAX, podniesienie parametrów internetu o poziom wyżej, pakietu Polsat Sport Premium lub pakiet telefonii stacjonarnej Minuty do Wszystkich 60.

Czytaj też: UPC z potężną karą od UOKiK. 33 mln zł za kasowanie kanałów i niezasadne opłaty

Osoby, które przestały być klientami UPC Polska, mają otrzymać od firmy 20-30 zł lub za darmo usługę telewizyjną, telefoniczną lub internetową kosztującą normalnie minimum 10 zł miesięcznie na 2-3 miesiące. Dodatkowo firma ma przez dwa miesiące u góry strony głównej swojego serwisu internetowego prezentować komunikat o decyzji UOKiK-u w tej sprawie.

UOKiK nałożył na UPC 33 mln złotych karach

Jak pisaliśmy w Next.gazeta.pl, UPC Polska, dostawca telewizji kablowej, szerokopasmowego internetu i usług telefonicznych, w 2019 r. został ukarany przez UOKiK za stosowanie klauzul niedozwolonych dotyczących m.in. możliwości jednostronnego podwyższania abonamentu za kablówkę oraz zmiany istotnych warunków. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta za te praktyki nałożył karę wynoszącą 33 mln zł. 

Zdaniem urzędu niedozwolone praktyki UPC polegały też na tym, że operator gwarantował "tylko liczbę kanałów telewizyjnych o określonej tematyce, a nie konkretne programy wskazane w wykazie". Operator przyznał sobie prawo do dowolnej i jednostronnej zmiany, co potwierdzać mają skargi konsumentów. Tymczasem wiele osób wybrało ofertę UPC ze względu na dostępność konkretnych kanałów. 

Dodatkowo UPC w umowach z klientami zastrzegał, że ma prawo zwiększyć abonament od 5 do 8 zł raz w roku bez podania przyczyny. Operator miał też arbitralnie decydować o tym, czy wizyta technika była nieuzasadniona, za co obciążano konsumenta opłatą 50 zł. Ocena tego, czy serwis był potrzebny, była jednostronna, a konsument nie mógł jej zweryfikować. Mogło to również zniechęcać klientów do składania reklamacji.

Zobacz wideo Oprócz podstawowej pensji poseł może liczyć na benefity i dodatki