1 lipca 2020 r. Szef Krajowej Administracji Skarbowej przejął zadanie poboru opłaty na dwóch odcinkach: Konin - Stryków na autostradzie A2 oraz Bielany Wrocławskie - Sośnica na autostradzie A4. Obecnie opłata za przejazd na tych odcinkach jest pobierana w sposób manualny, z wykorzystaniem bramek lub elektronicznie, przy użyciu dedykowanych urządzeń OBU (viaBOX lub viaAUTO) w technologii radiowej (DSRC).
Szef KAS został zobowiązany do wdrożenia i budowy nowego systemu do poboru opłat od pojazdów ciężkich, opartego o technologię pozycjonowania satelitarnego. Nowy system będzie w pełni zintegrowany z wdrożonymi już systemami Ministerstwa Finansów m.in. ANPRS czy SENT oraz będzie elementem e-Urzędu Skarbowego, umożliwiającego kompleksową integrację e-usług resortu finansów.
Jednocześnie Ministerstwo Finansów poinformowało o unieważnieniu przetargu na videotolling. To system elektronicznego poboru opłat za przejazd na podstawie odczytu tablic rejestracyjnych i automatyczne pobieranie pieniędzy z karty właściciela samochodu.
- Biorąc pod uwagę potencjał nowego systemu dla pojazdów ciężkich, budowa osobnego systemu informatycznego, tylko dla dwóch odcinków autostrad, obsługujących jedynie część podróżnych, którzy zdecydują się korzystać z videotollingu jest niezasadna. Dlatego unieważniono, ogłoszony w styczniu 2020 r. przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego, przetarg na automatyzację podnoszenia szlabanów dla pojazdów lekkich - wyjaśniał pełnomocnik ministra finansów ds. informatyzacji Przemysław Koch. - Wdrożenie videotollingu ograniczyłoby, a nie rozwiązało problem tworzących się korków przed bramkami - dodał.
Ministerstwo Finansów planuje wprowadzić dwie możliwości opłacania przejazdu autostradą. Miałoby się to odbywać poprzez:
Bilet autostradowy będzie można kupić nie tylko poprzez nowoczesne kanały dystrybucji online, np. serwis internetowy, terminale samoobsługowe, aplikację mobilną (udostępniona przez resort finansów lub przez partnerów zewnętrznych). "To również możliwość kupna na stacji paliw, czy w kiosku, co będzie wygodne dla osób, które nie korzystają z rozwiązań cyfrowych. Z punktu widzenia niektórych użytkowników dróg, zaletą będzie zakup biletu autostradowego, bez konieczności przekazywania danych geolokalizacyjnych i wykorzystywania urządzenia z nadajnikiem GPS" - poinformowało ministerstwo.
W komunikacie podano również, że ze względu na wiążące Ministerstwo Finansów umowy z podwykonawcami na obsługę bramek, najwcześniejszy możliwy termin zaprzestania poboru opłaty za przejazd autostradą w sposób manualny to czwarty kwartał 2021 r. Możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich w Systemie Poboru Opłaty Elektronicznej może zostać uruchomiona wcześniej. Obecnie trwają pracę nad szczegółami koncepcji.