Ze wstępnych ustaleń UOKiK wynika m.in., że przedsiębiorcy zawierają z dostawcami produktów rolno-spożywczych umowy dotyczące warunków handlowych na dany rok z opóźnieniem - w takich sytuacjach ustalenia mają wsteczną moc obowiązywania, podano w komunikacie.
Dostawcy przez długi czas mogą zatem nie znać warunków, na jakich dostarczają produkty do sieci. Ponadto, mogą również występować sytuacje, w których dostawcy zostają obciążeni dodatkowymi rabatami, nieprzewidzianymi w pierwotnych umowach o dostawy.
Działanie trzech przedsiębiorców może być przejawem nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej, dlatego w toku postępowania wyjaśniającego zweryfikujemy poczynione wstępnie ustalenia. Sytuacja, w której dostawcy produktów rolno-spożywczych przez kilka miesięcy nie wiedzą, na jakich warunkach finansowych realizują dostawy do sieci handlowej i czy współpraca będzie w ogóle dla nich opłacalna, jest absolutnie nieakceptowalna.
- powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.
Za podobne praktyki została ukarana spółka Jeronimo Martins - właściciel Biedronki. Prezes UOKiK sprawdza teraz polityki rabatowe stosowane przez inne sieci handlowe. Pierwszym efektem analizy jest wszczęcie trzech postępowań wyjaśniających, które dotyczą spółek Kaufland Polska Markety, Eurocash (organizator licznych sieci sklepów, m.in. ABC, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Gama, Groszek i Euro Sklep) i SCA PR Polska (spółka odpowiedzialna za zakupy w sieci Intermarche).
Postępowania wyjaśniające prowadzone są w sprawie, a nie przeciwko konkretnym podmiotom. Jeżeli podejrzenia co do stosowania przez przedsiębiorców nieuczciwych praktyk potwierdzą się, wówczas Prezes UOKiK może postawić zarzuty wykorzystywania przewagi kontraktowej, zagrożonej karą do 3 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy"
- czytamy w komunikacie UOKiK.
Analiza praktyk sieci handlowych w zakresie rabatów będzie wykorzystana przy sporządzaniu raportu z badania tego rynku i opracowywaniu propozycji zmian do implementacji dyrektywy UE w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach między przedsiębiorcami.