Spadek sprzedaży z powodu opłat "cukrowej" i "małpkowej". Największe spadki nie dotyczą alkoholu

Wprowadzenie podatków cukrowego i od tzw. małpek negatywnie wpłynęło na sprzedaż butelek alkoholu w małych opakowaniach. Duże spadki sprzedaży w styczniu odnotowała również kategoria napojów bezalkoholowych.

Od 1 stycznia 2021 roku obowiązuje w Polsce ustawa, na mocy której wprowadzano opłatę cukrową i opłatę od tzw. małpek. Została ona podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę pod koniec sierpnia 2020 roku.

Alkohol (zdjęcie ilustracyjne)"Małpki" się nie dają. Mimo wzrostu cen nawet o 20 proc., sprzedaż bez zmian

Wyższa cena małpek

Opłaty "małpkowa" i cukrowa przełożyły się na wzrost cen alkoholi w małych opakowaniach oraz cen słodzonych napojów. Jak zaznaczono w raporcie Centrum Monitorowania Rynku, już w pierwszych tygodniach stycznia klienci sklepów małoformatowych musieli zapłacić o kilkanaście procent więcej za małą butelkę wódki. Wyższe ceny przełożyły się na spadek sprzedaży małych pojemności wódek - w styczniu klienci sklepów małoformatowych do 300 mkw. kupili o 16 proc. mniej butelek wódki czystej w opakowaniach o pojemności do 200 ml niż rok wcześniej.

Zobacz wideo Nowy podatek od cukru podniesie ceny w sklepach? Polacy mają się odchudzić, ale budżet się utuczy

Wzrosła natomiast znacząco sprzedaż wódek w opakowaniach 500 ml (głównie tych z najniższej półki cenowej), które nie zostały objęte podwyżkami. Kategoria wódek smakowych, w której pojemności do 200 ml odpowiadają aż za ponad 90 proc. opakowań, odnotowała natomiast kilkuprocentowy spadek w ujęciu ilościowym, ale wartościowo - za sprawą wyższych cen - urosła o 3 proc.

Spadła sprzedaż napojów bezalkoholowych

Z raportu CMR wynika również, że duże spadki sprzedaży w styczniu odnotowała także kategoria napojów bezalkoholowych: "w ujęciu ilościowym cała kategoria odnotowała spadek aż o 12 proc. w porównaniu ze styczniem 2020 r., do czego przyczyniła się w dużej mierze zmiana stylu życia związana z pandemią, jak też niższe niż przed rokiem temperatury. Warto jednak zauważyć, że szczególnie duże spadki sprzedaży w porównaniu ze styczniem 2020 odnotowały kategorie objęte nową opłatą, a tym samym objęte podwyżkami cen - jak np. napoje gazowane (spadek o 17 proc.) czy wody smakowe (spadek o 24 proc.), w czasie, gdy wolumen sprzedaży wody czystej zmniejszył się tylko o 7 proc." .

Ceny niektórych napojów wzrosnąPodatek cukrowy już widać w cenach. Nawet 12 zł za dwulitrowy napój słodzony

Jak pokazują dane CMR, w styczniu 2021 r. łączna wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była tylko o niespełna 1 proc. niższa niż w styczniu 2020 r. i aż o 13 proc. niższa w porównaniu z grudniem 2020 r. W styczniu 2021 r. spożywcze sklepy małego formatu odwiedziło o 7 proc. mniej klientów niż w grudniu i aż o 19 proc. mniej niż w styczniu 2020 r., kiedy nie odczuwaliśmy jeszcze skutków pandemii.

"Styczeń w sklepach małoformatowych do 300 mkw. to zwykle jeden z najsłabszych miesięcy, zarówno pod względem liczby transakcji, jak i wartości sprzedaży. W porównaniu ze świąteczno-sylwestrowymi wzmożonymi zakupami w grudniu, większość kategorii produktowych, w tym kulinaria, alkohole czy słodycze, notują duże spadki sprzedaży. W styczniu 2021 r. wartość sprzedaży słodyczy spadła w porównaniu z grudniem o 16 proc., a wydatki na przyprawy i dodatki kulinarne obniżyły się o 33 proc." - czytamy w raporcie CMR.

CMR jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w analizach danych transakcyjnych pozyskiwanych drogą elektroniczną z kas fiskalnych zainstalowanych w sklepach spożywczych.