Nike i Puma walczą o słowo "footware". Jest warte miliony. Trwa spór w sądzie

Nike i Puma rozpoczęły batalię sądową o słowo "footware". Gigant obuwniczy Nike chce zastrzec tę nazwę jako znak towarowy. Sprzeciw wyraziła Puma, według której ruch konkurenta będzie szkodliwy dla całego rynku odzieży sportowej.
Zobacz wideo Heroina warta poł miliona na warszawskim lotnisku

Przedstawiciele dwóch popularnych firm obuwniczych stawili się w poniedziałek (17 maja) przed Wysokim Trybunałem Sprawiedliwości w Londynie - informuje serwis Law360. Stanowisko Pumy jest takie, że słowo "footware", które pochodzi od "footwear" i zostało celowo przekształcone, dotyczy obuwia wyposażonego w urządzenia lub oprogramowanie i nie powinno zostać zarejestrowane.

Dodano również, że próba zastrzeżenia tej nazwy jako znaku towarowego może potencjalnie uniemożliwić innym firmom używania także wyrazu "footwear" w kontekście sprzedaży inteligentnych butów.

Spór o słowo "footware" trwa od 2019 roku

Spór o "footware" toczy się od marca 2019 roku, gdy Nike złożyło wniosek o zastrzeżenie tego wyrazu jako znaku towarowego do Urzędu Patentów i Znaków Towarowych Stanów Zjednoczonych (USPTO) i Brytyjskiego Urzędu ds. Własności Intelektualnej (UKIPO) - przypomina serwis The Fashion Law.

Gigant obuwniczy postrzega słowo "footware" jako połączenie obuwia z zaawansowanymi technologiami z zakresu tzw. internetu rzeczy (IoT - Internet of Things). Chodzi m.in. o urządzenia przeznaczone do przetwarzania danych i ich transmisji za pośrednictwem internetu, a także komunikacji z innymi przedmiotami, podłączonymi do wspólnej sieci.

W czerwcu 2020 roku firma Puma wyraziła sprzeciw w UKIPO argumentując, że słowo "footware" nie posiada charakteru odróżniającego, lecz brytyjski urząd odrzucił wniosek. Teraz sprawa trafiła do Wysokiego Trybunału Sprawiedliwości w Londynie.

W 2025 roku światowy rynek obuwniczy przekroczy wartość 403 mld dolarów

Spór gigantów obuwniczych o jedno słowo ma tak naprawdę duże znaczenie. Raport "Footwear - Global Market Trajectory and Analytics" wskazuje, że w 2025 roku światowy rynek obuwia osiągnie wartość ponad 403 mld dolarów i będzie napędzany głównie przez nowe rozwiązania technologiczne - zauważa portal Business Wire.

W raporcie wymieniono czynniki napędzające wzrost na rynku, do których zaliczono m.in. inteligentne obuwie i akcesoria, internet rzeczy i innowacje w zakresie materiałów.

Więcej o: