Sejm przyjął 8 lipca nowelizację ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, która mówi o przyznaniu prawa do dodatkowego urlopu wypoczynkowego dla niektórych pracowników PIP. We wtorek została jednogłośnie przyjęta przez Komisję Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej.
Nowela przewiduje przyznanie dodatkowego urlopu dla inspektorów pracy wykonujących czynności kontrolne przez co najmniej 10 lat w wymiarze 6 dni roboczych, a po 20 latach pracy - w wymiarze 12 dni - czytamy w komunikacie Państwowej Inspekcji Pracy. Ustawa trafi pod obrady planarne Senatu i w przypadku przyjęcia jej przez Izbę bez zmian zostanie przekazana prezydentowi do podpisu. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2022 r.
Według PIP propozycja przyznania dodatkowego urlopu dla niektórych pracowników jest "bardzo istotna dla funkcjonowania inspekcji pracy". "Inspektorzy pracy, realizując swoje zadania związane z przeprowadzaniem kontroli, są bowiem w codziennej pracy narażeni na stres i duże obciążenie psychiczne. Ponadto nieustannie muszą poszerzać wiedzę i stawiać czoła nowym zadaniom, którymi są rokrocznie mocno obciążani" - uważa Katarzyna Łażewska-Hrycko, Główny Inspektor Pracy.
Pracownicy zatrudnieni przez co najmniej 10 lat mają prawo skorzystać z 26 dni płatnego urlopu wypoczynkowego. W przypadku krótszego stażu pracy przysługuje im 20 dni urlopu - tak wynika z art. 153 Kodeksu pracy. Jednak istnieją również grupy uprzywilejowane, które mogą cieszyć się dłuższym urlopem.
W Polsce zaliczają się do nich m.in. nauczyciele, prokuratorzy i sędziowie, policjanci oraz żołnierze. Od przyszłego roku dołączą do nich także inspektorzy PIP. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, prokuratorzy i sędziowie po 10 latach pracy otrzymują dodatkowe 6 dni urlopu, a po 15 latach pracy - 12 dni. W przypadku policjantów jest to dodatkowe 5 dni urlopu wypoczynkowego po przepracowaniu 15 lat, 9 dni w przypadku pracowników z 20-letnim stażem służby oraz 13 dni urlopu przy 25-letnim stażu.