Michael O'Leary, prezes spółki Ryanair, największego taniego przewoźnika w Europie, w rozmowie z Onetem, skrytykował idę Centralnego Portu Komunikacyjnego.
- Wracamy do staroświeckich pomysłów, by budować wielkie pałace pomiędzy polami uprawnymi w czasie, gdy można inwestować mądrzej i rozsądniej w to, co już sprawnie działa - stwierdził. Jego zdaniem Polska powinna rozwijać inne porty - na przykład ten w Radomiu.
Irlandczyk posunął się do jeszcze ostrzejszych stwierdzeń, mówiąc, że CPK to "głupi pomysł".
W reakcji na krytykę władze Centralnego Portu Komunikacyjnego wydały oświadczenie. "Prezes Ryanaira bardzo lubi szokować, a wygłaszając nieprawdziwe tezy, konsekwentnie forsuje interes swojej linii lotniczej. Plan budowy CPK nie jest szalony ani staroświecki. Jest wręcz przeciwnie - to inwestycja przemyślana, oparta na liczbach i opłacalna dla polskiej gospodarki, a niekoniecznie dla irlandzkiego przewoźnika" - czytamy w stanowisku przesłanym do Onetu.
Władze CPK tłumaczą, że Port ma pełnić inną rolę niż lotniska, z których zazwyczaj korzysta irlandzki gigant. - Przewoźnicy regularni, np. LOT, korzystają z hubów, a przewoźnicy niskokosztowi, np. Ryanair, z portów point-to-point. Stąd wynika fundamentalna rozbieżność interesów - napisano. CPK ma być hubem.
Michael O'Leary krytykuje budowę CPK od lat. W wywiadzie z 2018 roku stwierdził, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego "to szalony pomysł". Stwierdził też, że Polska powinna rozwijać warszawskie lotniska - Lotnisko Chopina i Modlin, bo jego zdaniem, "tak postępuje większość europejskich miast".
Według rządowych założeń Centralny Port Komunikacyjny ma powstać do 2027 roku. W październiku tego roku mają pojawić się pierwsi pasażerowie. Początkowo lotnisko ma obsługiwać 30-45 milionów pasażerów rocznie. Docelowo ma obsługiwać nawet 100 milionów osób rocznie. Według obecnych szacunków koszt budowy CPK ma zamknąć się w kwocie 35 miliardów złotych.
W styczniu 2021 r. rząd przyjął wykaz inwestycji towarzyszących powstaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jednym z filarów projektu jest budowa kolei dużych prędkości, która w przyszłości ma umożliwić dojazd z każdej polskiej aglomeracji do CPK i Warszawy w maksymalnie 2,5 godziny. W tym celu wybudowana zostanie nowa linia kolei dużych prędkości, która połączy Łódź, CPK i Warszawę.
W wykazie znalazła się również budowa rozgałęzień kolejowych w kierunku Gdańska i Słupska, Katowic i Jastrzębia-Zdroju, Krakowa, Poznania i Kutna, a także Wrocławia i Wałbrzycha, Częstochowy i Opola i Radomia oraz Rzeszowa. Na liście inwestycji drogowych towarzyszących CPK znalazła się między innymi rozbudowa autostrady A2 na odcinku Łódź-Warszawa o dodatkowy pas ruchu w każdym kierunku.