Premier Mateusz Morawiecki znów wyciągnął miliardy z kapelusza. Tym razem na Kolej Plus

- W tym trudnym czasie Rada Ministrów pokazuje, że mamy uzdrowione finanse publiczne - powiedział premier Mateusz Morawiecki, ogłaszając, że rządowy program Kolej Plus niemal podwoi finansowanie. Pieniądze obiecane na rozwój kolei przynajmniej w części pochodzą z utworzonego przez rząd funduszu. A więc z pożyczki.

Premier Mateusz Morawiecki ogłosił zwiększenie budżetu programu Kolej Plus o 5,5 mld zł. Docelowo finansowanie rządowego projektu ma osiągnąć poziom 11 mld zł. Kwota ta zostanie wydana na 34 projekty, które dotyczą ponad 1200 km torów. 

Premier Mateusz Morawiecki: 11 mld zł na rozwój kolei

- Bardzo się cieszę, że możemy dzisiaj przedstawić niezwykle ważny dla Polski program Kolej Plus, który mówi o odtworzeniu linii kolejowych - stwierdził szef rządu podczas konferencji prasowej w Janowie Lubelskim. Miejsce wystąpienia nie jest przypadkowe, bo miasto zostanie objęte rządowym programem. - Tu z Janowa Lubelskiego będzie możliwe połączenie kolejowe do Lublina. To ważny moment, bo w III RP dochodziło do likwidowania linii kolejowych i ten czas chcemy zakończyć - stwierdził szef rządu. 

Jak wyjaśnił, państwo musi umieć zajmować się wieloma sprawami jednocześnie. - Mamy kryzys za naszą wschodnią granicą, kryzys z uchodźcami, problemy gospodarcze, ale musimy stawiać cały czas na rozwój, żeby miasta i miejscowości mogły się rozwijać - powiedział premier. 

Wyjaśnił też, że wraca moda na kolej. - Bardzo się z tego cieszę, bo kolej jest tym środkiem komunikacji, który jest bezpieczny, sprawny, szybki i jednocześnie przyjazny dla środowiska naturalnego - zapewnił premier Mateusz Morawiecki. 

Zobacz wideo Adam Bielan gościem Porannej rozmowy Gazeta.pl (20.04)

Szef rządu o "zwijaniu torów"

Podczas konferencji dostało się też poprzednim rządom. - Do 2015 r. mieliśmy do czynienia ze zwijaniem torów kolejowych, zwijaniem połączeń, z likwidowaniem dworców i to była bardzo niewłaściwa strategia. Dzisiaj ogłaszamy program, za którym idzie wiarygodność realizacji - stwierdził. 

Na dowód rząd przytoczył statystyki. W 2015 roku w Polsce działało 369 stacji w 344 miejscowościach. W 2022 roku stacji jest 469, a miejscowości, w których działają 415. W modernizacji pozostaje 3,6 tys. km linii kolejowych. Wartość inwestycji sięga 40 mld zł - przekonuje rząd. 

Najnowsze informacje z Ukrainy po ukraińsku w naszym serwisie ukrayina.pl

Morawiecki o "zabezpieczeniu środków". Ale te pochodzą z pożyczki

Szef rządu zapewnił też, że środki na finansowanie programu są zabezpieczone. - W tym trudnym czasie Rada Ministrów pokazuje, że mamy uzdrowione finanse publiczne i przeznaczamy te środki na to, co jest najbardziej potrzebne - na rozwój, przyszłość, połączenia, zwiększenie liczby miejsc pracy.

Pieniądze na program przynajmniej w części, którą wydać muszą samorządy, pochodzi z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. A ten finansowany jest z kolei przez Bank Gospodarstwa Krajowego, czyli obligacji, które państwo będzie musiało spłacić. 

Wywiady SroczyńskiegoPolska kolej wstaje z kolan. "Zrywamy dobre tory i dajemy nowe, bo Unia płaci"

Kolej Plus - inwestycje w ramach programu. Rząd pokazuje mapy

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów opublikowała wykaz prac, które mają być prowadzone w ramach rządowego programu. W województwach lubuskim, dolnośląskim i opolskim pieniądze przeznaczone zostaną na trasy Bieniów-Lubsko, Racławice Śląskie-Racibórz, Środa Śląska-Wrocław Świebodzki, Legnica-Złotoryja-Jerzmanice oraz Zgorzelec-Bogatynia. W woj. wielkopolskim finansowanie zostanie przeznaczone na trasy Śrem-Czempiń, Gostyń-Kąkolewo, Turek-Konin oraz trasę Czarnków-Rogoźna-Wągrowiec. Woj. łódzkie i świętokrzyskie zyskają pieniądze na trasę Chorzew Siemkowice-Wieluń, Piotrków Trybunalski-Bełchatów/Bogumiłów oraz Skarżysko-Kamienna-Tomaszów Mazowiecki. 

Woj. mazowieckie i podlaskie mają dzięki programowi Kolej Plus uzyskać finansowanie na trasy Zegrze-Przasnysz, trasę Łomża-Śniadowo-Łapy, odcinek Ostrów Mazowiecka-Małkinia, oraz Sokołów Podlaski-Siedlce i Kozienice-Dobieszyn. W woj. małopolskim i podkarpackim finansowanie przeznaczone zostanie na trasy Kraków-Olkusz, Kraków-Niepołomice, Kraków-Myślenice i Gorlice-Jasło. 

Woj. lubelskie zyska środki na połączenia Lublin-Łęczna/LW Bogdanka, Szastarka-Janów Lubelski-Biłgoraj, Chełm-Włodawa, Łuków-Lublin i Rejowiec-Zawada-Zamość Szopinek. W woj. śląskim program obejmie trasy Ruda Śląska/Ruda Chebzie-Bytom, Gliwice-Ruda Kochałowice-Katowice, Tychy-Katowice Murcki, Katowice Ligotwa, Pyskowice-Pyskowice Miasto, Katowice Ligota-Oszerze Jaśkowice, Jastrzębie-Zdrój - Orzesze, Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce- Dąbrowa Górnicza Huta Katowice. 

Więcej o: