W styczniu GDDKiA przedstawiła wyniki studium korytarzowego trasy S7 z Krakowa do Myślenic. Przedstawiono sześć koncepcji poprowadzenia trasy. Ostatni wariant ma zagrażać Kopalni w Wieliczce. Rada Miasta Kraków wydała jednak rezolucję, w której opowiedziała się za dalszymi konsultacjami tylko tego wariantu.
W piątek odbył się protest mieszkańców Wieliczki przeciwko wariantowi trasy, który zagraża kopalni. Podczas protestu burmistrz miasta przekazał jego uczestnikom, list, który wysłał do UNESCO. Zwraca się w nim o pomoc do organizacji, która dzięki swojemu autorytetowi miałaby wpłynąć na GDDKiA, by ci porzucili kontrowersyjny plan.
Więcej informacji z kraju na stronie głównej Gazeta.pl
Burmistrz powołuje się w nim na pismo Narodowego Instytutu Dziedzictwa, który zażądał odstąpienia od inwestycji.
Budowa korytarza 6 w kolizji z Kopalnią Soli Wieliczka może stanowić naruszenie zobowiązania państwa sygnatariusza Konwencji w sprawie światowego dziedzictwa UNESCO do niepodejmowania żadnych świadomych działań mogących bezpośrednio lub pośrednio zagrozić dziedzictwu
- przypomniał w liście burmistrz ekspertyzę Instytutu Mechaniki Górotworu Polskiej Akademii Nauk. Ponadto zwrócił uwagę, że w "analizie środowiskowej zabrakło wzmianki o sąsiadowaniu przebiegu drogi w wariancie szóstym z dobrem światowego dziedzictwa oraz podziemnym rezerwatem przyrody "Groty Kryształowe", z czego można wnosić, że uwarunkowania te nie zostały wzięte pod uwagę przy projektowaniu wariantu 6".
Jak przypomina RMF FM za PAP, w kwietniu podczas sesji Rady Miasta Krakowa o przedsięwzięciu mówił dyrektor GDDKiA Tomasz Żuchowski. Podkreślał, wówczas, że póki co, projekt jest w fazie planów, a żadne decyzje dot. trasy nie zostały jeszcze podjęte. Przebieg trasy ma być znany za 2-3 lata.
Kontrowersje wzbudził jednak nie tylko wariant szósty zagrażający Kopalni w Wieliczce. Również pozostałe propozycje były krytykowane i skończyły się protestami, m.in. pod siedziami GDDKiA w Krakowie i Warszawie. Tę kwestię burmistrz Wieliczki również poruszył w liście do UNESCO.
Zaznaczam, że odnosząc się do wszystkich przedstawionych koncepcji korytarzowych drogi ekspresowej S7 wielokrotnie wyrażałem swój stanowczy sprzeciw wobec wszystkich wariantów ingerujących w gęsto zaludnione obszary miasta i gminy, co doprowadzi do dewastacji krajobrazowej, przyrodniczej i historycznej
- czytamy w dokumencie.