Kolejne doniesienia potwierdzają, że europejscy przewoźnicy i porty lotnicze nie radzą sobie ze wzrostem zainteresowania podróżami lotniczymi. W środę dziennik "Het Nieuwsblad" poinformował o blisko 150 lotach odwołanych przez belgijskie linie Brussels Airlines.
Jako powód podano konflikt władz spółki z personelem. Piloci czują się przeciążeni pracą i już wcześniej zapowiadali możliwość przeprowadzenia strajku. Nadgodzin mają też dość inni pracownicy personelu pokładowego.
Częściowo loty odwołały też linie Swiss Air Lines. W tym wypadku powodem są braki kadrowe. Jak duże? Na jednym tylko lotnisku Schiphol w Amsterdamie brakuje ich ok. 1200.
O sytuacji na lotniskach mówił w programie "Studio Biznes" Paweł Kunz, ekspert podróżniczy. - W krótkim przedziale czasu, od momentu, gdy przez pandemię nigdzie nie mogliśmy latać do chwili, w której wróciliśmy do stanu z rekordowego roku 2019. Nagle okazuje się, że ta chęć podróżowania jest duża, że duże lotniska, tzw. hubowe, takie jak Schiphol w Amsterdamie czy Heathrow w Londynie, korkują się - stwierdził.
Ekspert ocenił, że sytuacja na lotniskach może być jeszcze bardziej napięta i w skrajnych sytuacjach samoloty będą odlatywać nawet bez pasażerów - byle tylko utrzymać siatkę połączeń.
Zwiastunów paraliżu na lotniskach jest więcej. W Wielkiej Brytanii kilkadziesiąt połączeń odwołały m.in. linie easyJet. Na całym kontynencie tylko w ubiegłą niedzielę odwołano ich 200 lotów, przez co tysiące pasażerów nie dotarło do celu. Najwięcej problemów odnotowano w porcie Gatwick, gdzie samoloty uziemiły też linie Wizz i British Airways.
Rory Boland, ekspert magazynu "Which?" za paraliż lotnisk wini cięcia kosztów. - Najczęstszą przyczyną zakłóceń w lotach jest personel - stwierdził. - Dlaczego tak wiele osób zostało zwolnionych w trakcie pandemii? - pyta. Jego zdaniem linie lotnicze mogły nie docenić, jak bardzo Europejczycy zatęsknili za podróżami lotniczymi. Eksperci wskazują też na niskie zarobki - personel na dużym brytyjskim lotnisku zarabia mniej niż w supermarkecie.
Więcej informacji gospodarczych na stronie głównej Gazeta.pl