Rzeszów News relacjonuje, że projekt kolejki jednoszynowej Monorail był pomysłem poprzedniego prezydenta Tadeusza Ferenca. Zaprojektowano nawet dwie trasy 7- i 14- kilometrowe, rozpoczynające się od dworca PKP. Budowę blokował jednak brak przepisów. Gdy powstały one w 2017 roku, nie było do nich jednak aktów wykonawczych. Ostatecznie formalności udało się dopełnić dopiero w lutym 2022 roku. W marcu natomiast Andrzej Duda przyjął przepisy w ramach nowelizacji ustawy o dozorze technicznym oraz o transporcie kolejowym - podaje portal nowiny24.pl.
W międzyczasie z prezydenckiego fotela w Rzeszowie ustąpił Tadeusz Ferenc, a jego miejsce zajął Konrad Fjołek reprezentujący Sojusz Lewicy Demokratycznej, który niedawno jasno zadeklarował, że "nie wróci do projektu kolejki". Według obecnego prezydenta w okolicy, gdzie miałaby być kolejka, dobrze działa system autobusowy, a takie rozwiązanie miałoby zastosowanie w miejscach, gdzie dojazd do centrum jest utrudniony. Ponadto jego zdaniem trasy kolejki zostały źle zaprojektowane.
- To betonowa syfiarnia. Tylko zabetonowalibyśmy miasto. Żeby kolejka spełniała swoją funkcję, musiałaby mieć bardzo gęstą sieć linii. I nie daje też gwarancji przepustowości i tego, że ludzie zechcą z kolejki korzystać - tłumaczył Konrad Fijołek, cytowany przez Rzeszów News. Jego zdaniem lepiej postawić na rozwój bazy dla rowerzystów, których w mieście przybywa.
Więcej informacji z gospodarki i świata przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
Kolejka nadziemna to rozwiązanie, które nie jest stosowane często - na świecie można je zobaczyć jedynie w kilku miastach m.in. w Downtown Miami w USA oraz w niemieckim miasteczku Wuppertal, gdzie 120-letni środek transportu stanowi symbol miejscowości - wskazuje portal nakolei.pl. Niemieckie miasteczko jest jedynym w Europie, w którym można znaleźć taką kolejkę.
- Kolejka może jest i dobra w Dowtown Miami, gdzie są 65-piętrowe wieżowce, tam ten beton znika. U nas nie zda egzaminu - argumentuje prezydent, cytowany przez Rzeszów News.
Z drugiej strony pojawiają się głosy, że skoro to rozwiązanie jest tak rzadko stosowane, to być może nie jest skuteczne. Portal Rzeszów News przytacza wypowiedź architekta miejskiego Rzeszowa Janusza Sepioła, który pyta: "Poza Wuppertalem, żadne miasto w Europie nie buduje takiej kolejki. Nikt w takie eksperymenty nie poszedł. Wszyscy są tacy głupi?".
Pomóż Ukrainie, przyłącz się do zbiórki. Pieniądze wpłacisz na stronie pcpm.org.pl/ukraina.