Cyber Monday, czyli Black Friday dla sklepów internetowych. Jak się nie naciąć na pseudopromocje?

Poniedziałek po Black Friday to tzw. Cyber Monday. Wówczas duże promocje tradycyjnie przygotowują sklepy internetowe. Trzeba jednak uważać, by nie dać się nabić w butelkę. Jak uniknąć nabrania się na pseudopromocje i co kupować w Cyber Monday?

Black Friday w ostatnich latach wyszedł ze sklepów stacjonarnych i obowiązuje również w internecie. Ponadto nie trwa już tylko jeden dzień czy weekend - tydzień wyprzedaży to już standard, a niekiedy sklepy wprowadzają promocje na cały miesiąc. Nie zawsze jednak tak było, dlatego w sklepach można natknąć się również na promocje z okazji Cyber Monday. W tym roku przypada on na poniedziałek 28 listopada.

Zobacz wideo Black Friday. Święto amerykańskiego konsumpcjonizmu?

Cyber Monday. Co to jest i skąd się wziął?

W 2005 r. zauważono, że w poniedziałek po Black Friday wrasta ruch w sklepach internetowych. Po piątkowym szaleństwie, które wymagało przez lata faktycznej obecności w sklepach, ludzie zasiadali przed komputerami i robili zakupy w internecie. Ten trend podchwycili marketingowcy, którzy zaczęli napędzać promocje w sieci. Z czasem okazało się, że swego czasu Cyber Monday stał się drugą co do wielkości wyprzedażą w roku (choć od paru lat oba święta ustępują Dniu Singla czy też Dniu Podwójnej Jedenastki).

Cyberponiedziałek, to cyberściema

W Black Friday i Cyber Monday promocje w dużej części przypadków są oszukane. Firma Deloitte już od lat przygotowuje "Świąteczny Barometr Cenowy", który obnaża marketingowe zagrywki polskich sklepów.

Więcej informacji z kraju na stronie głównej Gazeta.pl 

I tak w 2021 roku obniżki cen w 800 przeanalizowanych przez Deloitte sklepach internetowych sięgnęły średnio zaledwie 3,6 proc., a aż 57 procent sklepów nie przygotowało dla klientów żadnych ofert. W tym samym czasie średni wzrost cen wyniósł 3,1 proc., więc możemy mówić, że de facto w Black Friday wartość badanego koszyka produktów się nie zmieniła. Podobnie było zresztą w poprzednich latach. W 2020 r. skala obniżek wyniosła średnio 3,35 proc., w 2019 - 4 proc., a w 2018 - 3,5 procent. 

Eksperci Deloitte przyjrzeli się także fluktuacji cen w weekend i poniedziałek 29 listopada 2021 r. po "czarnym piątku". W Cyber Monday w stosunku do Black Friday 84 proc. cen pozostało bez zmian, co dziesiąta poszła w górę, a 6 proc. w dół, co ma przede wszystkim związek z wprowadzanymi na bieżąco korektami.

Jak nie dać się oszukać w Cyber Monday?

Nasz poradnik na temat tego, jak nie dać się oszukać na promocjach i kupować z głową znajdziecie pod TYM adresem. Piszemy w nim m.in. o tym, że niektórzy sprzedawcy przed samym czarnym weekendem podnoszą ceny po to, by opuścić je w Black Friday lub Cyber Monday, na co często łatwo się nabrać. Na praktykę tę zwraca uwagę m.in. UOKiK.

Szukając okazji, trzeba jednak uważać nie tylko na sztucznie zawyżone ceny, lecz także na internetowych oszustów, którzy kradną dane. Serwis chronPESEL.pl ostrzega, że końcówka listopada to dla nich czas łowów, ponieważ czujność osób jest wówczas znacznie zmniejszona. 

Jak wynika z badania serwisu chronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów, 11 proc. ankietowanych przyznaje się do tego, że zdarza im się otwierać e-maila niewiadomego pochodzenia. W tym wypadku wyraźnie widać różnice pokoleniowe. Do klikania w podejrzane e-maile przyznaje się nawet 17 proc. najmłodszych ankietowanych (18-24 lata). W kolejnych grupach, czyli między 25 a 44 r.ż. ten odsetek wynosi około 13 proc. Dopiero wśród starszych Polaków grupa nieostrożnych internautów znacząco maleje.

Co można zrobić, żeby się zabezpieczyć? - Pamiętajmy, żeby nie klikać w linki otrzymane w podejrzanych e-mailach, a zakupy i transakcje bankowe róbmy za pośrednictwem oficjalnych stron lub aplikacji mobilnych. Zawsze weryfikujmy też adresy stron, z których otrzymaliśmy wiadomość. Często okazuje się, że to nie jest przekierowanie do atrakcyjnej promocji. Żeby to sprawdzić, wyszukajmy ręcznie stronę w przeglądarce. Nie zapominajmy też o tym, żeby zapoznać się z regulaminem sklepu internetowego, w którym chcemy zrobić zakupy i przeczytajmy opinie innych klientów na jego temat. Pamiętajmy o stosowaniu skomplikowanych i unikalnych haseł oraz korzystajmy z programów antywirusowych, które zapewnią bezpieczeństwo w przypadku podstawowych zagrożeń, wysyłając ostrzeżenie przed pobraniem niebezpiecznym plików i informując o niezweryfikowanych stronach - radzi Bartłomiej Drozd, ekspert serwisu ChronPESEL.pl.

Więcej o: