Merida Polska jest wyłącznym dystrybutorem rowerów marki Merida na terenie naszego kraju. Sprzedaż odbywa się za pośrednictwem rozbudowanej sieci dystrybutorów, prowadzących sklepy stacjonarne i/lub internetowe. UOKiK ustalił, że w latach 2014 - 2020 spółka zakazywała swoim dystrybutorom sprzedaży przez internet.
"Sklep, który oferował rowery stacjonarnie, mógł na swojej stronie internetowej jedynie prezentować produkty Merida i umożliwić zdalne składanie zamówień. Wprowadzone przez Meridę zasady nie zezwalały na finalizację transakcji on-line i wysyłkę towarów do klientów. Po odbiór wybranego roweru nabywca musiał udać się do sklepu stacjonarnego" - wyjaśnia UOKiK.
Więcej informacji z kraju na stronie głównej Gazeta.pl
Merida zabraniała też dystrybutorom sprzedawać rowery tej marki przez portale aukcyjne. Zdaniem UOKiK stało się to dużym problem dla konsumentów.
Narzucone przez spółkę Merida Polska zasady sprzedaży rowerów powodowały ograniczenie konkurencji wśród dystrybutorów i prowadziły do podziału rynku między dealerami. Dla konsumenta oznaczało to brak możliwości skorzystania z atrakcyjniejszej oferty przez internet, co mogło skutkować wyższymi cenami oferowanych produktów
- stwierdził prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Jak wyjaśnił, było to poważne naruszenie zarówno polskich, jak i europejskich przepisów konkurencji.
Prowadzenie sprzedaży rowerów Merida w internecie skutkowało praktycznie zerwaniem umowy, a to z kolei wywołało faktyczny, terytorialny podział rynku, uznał Urząd. "Klient wiedząc, że musi odebrać rower w sklepie stacjonarnym, mógł nie brać pod uwagę oferty dystrybutorów, do których musiałby pokonać dużą odległość, co znacznie ograniczyło konkurencję pomiędzy dealerami. Efektem było niezgodne z regułami konkurencji wzmocnienie podziału rynku i 'przywiązanie' klienta do sklepu stacjonarnego".
UOKiK nałożył za to karę w wysokości 2 445 329 zł. Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Merida nie zgadza się z zaostrzeniami państwowego regulatora - informuje za PAP wnp.pl. Spółka planuje odwoływać się od kary. "Prezes UOKiK uznał za praktykę ograniczającą konkurencję zawarcie przez Merida Polska Sp. z o.o. oraz jej dystrybutorów porozumienia na krajowym rynku sprzedaży hurtowej rowerów" - napisała firma w oświadczeniu.