Downsizing to praktyka stosowana w handlu, polegająca na zmniejszeniu wagi lub liczby produktów w opakowaniu, przy zachowaniu wcześniejszej ceny. - To zjawisko istniało od dawna, ale nasiliło się, kiedy wzrosła inflacja - mówi w rozmowie z "Rzeczpospolitą" Joanna Wosińska, zastępczyni redaktora naczelnego magazynu "Pro-Test".
Jak podkreśla Wosińska, producentom jest łatwiej zmniejszyć produkt, niż podnieść jego cenę. - Konsument zauważy, że coś podrożało, ale nie tak łatwo jest mu dostrzec różnicę w gramaturze opakowania. Można więc powiedzieć, że teraz downsizing to istotny problem, który dotyczy coraz większej liczby produktów - tłumaczy.
Jak pisaliśmy jakiś czas temu, trend ten jest dobrze widoczny na przykładzie kostki masła, która przez lata miała w naszym kraju 250 g, ale w ciągu ostatnich 20 lat została pomniejszona do 200 g, a w przypadku niektórych marek nawet do 170 g. Tymczasem w Niemczech paczka masła nadal waży 250 g. Na wadze w ostatnim czasie straciło także między innymi popularne Ptasie Mleczko - 360 g produktu zostało zmniejszone do 340 g. Kilka lat temu deser ten mogliśmy kupić natomiast w 500-gramowych opakowaniach.
Wosińska podkreśla jednak, że choć downsizing najpopularniejszy jest w przypadku produktów spożywczych, dotyczy także innych kategorii. "Najbardziej zaskakującym przykładem jest chyba papier toaletowy" - stwierdza "Rzeczpospolita", dodając, że producenci nie zmniejszają jednak liczby rolek w opakowaniu - to byłoby bowiem zbyt widoczne dla konsumenta. Zamiast tego papier staje się cieńszy lub krótszy i luźniej zwinięty. "A to już na pierwszy rzut oka trudniej dostrzec. Konsument musiałby ważyć rolki" - stwierdza dziennik.
Więcej aktualnych wiadomości z kraju znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl
Zjawisku downsizingu w Polsce przyjrzał się w połowie lutego "Financial Times". Ekonomista Rafał Mundry przyznał w rozmowie z brytyjską gazetą, że nigdy wcześniej nie spotkał się z taką skalą zmniejszania wielkości opakowań czy innych sztuczek stosowanych przez producentów. - Zaskoczyło mnie, w jak dużym stopniu zmieniły się ostatnio składniki niektórych produktów. Niestety, nigdy na lepsze, a czasem na znacznie gorsze dla naszego zdrowia - dodał. Więcej na temat publikacji przeczytasz w tekście poniżej: