Ptasie Mleczko, jeden z ulubionych deserów Polaków, jeszcze kilka lat temu było sprzedawane w opakowaniach 500 g. Ostatnio firma po raz kolejny zdecydowała się odchudzić swój produkt, zmniejszając wagę produktu do zaledwie 340 g.
Producenci od dawna sięgają po taktykę downsizingu, czyli zmniejszania gramatury produktów. Na skutek wzrostu cen surowców nie są w stanie lub nie chcą przesunąć kosztów na konsumentów. Downsizing to - przynajmniej na pierwszy rzut oka - bardziej subtelny sposób na to, by klienta nie zirytować.
Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności w rozmowie z "Rzeczpospolitą" wyjaśnia motywację producentów. - Część produktów musiałaby zdrożeć w stopniu nieakceptowalnym dla klientów, co oznaczałoby nawet ich zniknięcie z półek sklepowych - mówi.
Ekspert wyjaśnia też, że producenci są naciskani przez sieci handlowe, aby utrzymywać niższe ceny. To jednak niemożliwe, gdy koszty rosną o 100 proc.
W rozmowie z Bloombergiem Andrzej Gantner wyjaśnia, że ze zjawiskiem downsizingu Polacy spotykają się od dawna, a najlepszym przykładem jest masło. W Polsce przez lata kostka miała 250 g, ale w ciągu ostatnich 20 lat zmniejszono ją do 200. W Niemczech na półkach masło wciąż ma 250 g. Niektórzy polscy producenci idą jednak jeszcze dalej i wagę kostki masła zmniejszają jeszcze bardziej - nawet do 170 g.
W mediach społecznościowych co jakiś czas pojawiają się zdjęcia wykonane przez konsumentów, którzy downsizing zauważyli. Przykład to czekolada. Tabliczka nie ma już 100 g, a zaledwie 80 g.
Czekolada Fot. Twitter
Kolejny przykład to makaron. Waga opakowania, które zazwyczaj ma 500 g, po zastosowaniu downsizingu spadła do 400 g.
Makaron Fot. Twitter
Zmniejszenie ilości towaru w opakowaniu nie ominęło też płynu do ust. Zamiast 600 ml, jak kilka miesięcy wcześniej, na sklepowej półce pojawiły się opakowania zawierające 500 ml - alarmuje Rafał Mundry, ekonomista, który publikuje wiele analiz dotyczących cen.
Płyn do płukania ust Fot. Rafał Mundry/Twitter
"Kryzys dosięgnął także gąbki" - pisze kolejny z internautów publikujący zdjęcie starego i nowego produktu. Wyraźnie widać, że ten drugi jest mniejszy.
Downsizing Fot. Twitter
Więcej informacji gospodarczych na stronie głównej Gazeta.pl