Ptasie Mleczko schudło, chudnie też makaron, płyn do ust i czekolada. "To de facto podwyżka ceny"

Czekolada, która nie ma już 100 g, a 80, makaron, który zamiast 500 g waży 400, płyn do płukania ust, z którego wyparowało 100 ml. To przykłady trendu, który coraz bardziej irytuje Polaków. Downsizing dawno nie był tak często wykorzystywany.

Ptasie Mleczko, jeden z ulubionych deserów Polaków, jeszcze kilka lat temu było sprzedawane w opakowaniach 500 g. Ostatnio firma po raz kolejny zdecydowała się odchudzić swój produkt, zmniejszając wagę produktu do zaledwie 340 g.

Zobacz wideo CBA zatrzymało byłego wiceministra skarbu w rządzie PO-PSL. Brejza: Doraźna polityka

Downsizing, czyli sposób na obniżkę ceny, której klient nie zauważy

Producenci od dawna sięgają po taktykę downsizingu, czyli zmniejszania gramatury produktów. Na skutek wzrostu cen surowców nie są w stanie lub nie chcą przesunąć kosztów na konsumentów. Downsizing to - przynajmniej na pierwszy rzut oka - bardziej subtelny sposób na to, by klienta nie zirytować.

Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności w rozmowie z "Rzeczpospolitą" wyjaśnia motywację producentów. - Część produktów musiałaby zdrożeć w stopniu nieakceptowalnym dla klientów, co oznaczałoby nawet ich zniknięcie z półek sklepowych - mówi.

Ekspert wyjaśnia też, że producenci są naciskani przez sieci handlowe, aby utrzymywać niższe ceny. To jednak niemożliwe, gdy koszty rosną o 100 proc.

W rozmowie z Bloombergiem Andrzej Gantner wyjaśnia, że ze zjawiskiem downsizingu Polacy spotykają się od dawna, a najlepszym przykładem jest masło. W Polsce przez lata kostka miała 250 g, ale w ciągu ostatnich 20 lat zmniejszono ją do 200. W Niemczech na półkach masło wciąż ma 250 g. Niektórzy polscy producenci idą jednak jeszcze dalej i wagę kostki masła zmniejszają jeszcze bardziej - nawet do 170 g.

Tak zmniejsza się waga produktów

W mediach społecznościowych co jakiś czas pojawiają się zdjęcia wykonane przez konsumentów, którzy downsizing zauważyli. Przykład to czekolada. Tabliczka nie ma już 100 g, a zaledwie 80 g. 

CzekoladaCzekolada Fot. Twitter

Kolejny przykład to makaron. Waga opakowania, które zazwyczaj ma 500 g, po zastosowaniu downsizingu spadła do 400 g. 

MakaronMakaron Fot. Twitter

Zmniejszenie ilości towaru w opakowaniu nie ominęło też płynu do ust. Zamiast 600 ml, jak kilka miesięcy wcześniej, na sklepowej półce pojawiły się opakowania zawierające 500 ml - alarmuje Rafał Mundry, ekonomista, który publikuje wiele analiz dotyczących cen. 

Płyn do płukania ustPłyn do płukania ust Fot. Rafał Mundry/Twitter

"Kryzys dosięgnął także gąbki" - pisze kolejny z internautów publikujący zdjęcie starego i nowego produktu. Wyraźnie widać, że ten drugi jest mniejszy. 

DownsizingDownsizing Fot. Twitter

Więcej informacji gospodarczych na stronie głównej Gazeta.pl

Więcej o: