Rosja oddała Ukrainie samolot do naprawy. Ukraińcy odpowiednio się nim "zaopiekowali"

Ukraina znacjonalizowała rosyjski samolot An-140-100. Maszyna warta niemal 20 mln złotych należała do koncernu Rostech i wcześniej została przez Ukraińców przejęta.

"Naczelny Sąd Antykorupcyjny uwzględnił kolejny wniosek Ministerstwa Sprawiedliwości w sprawie przekazania na rzecz Ukrainy mienia objętej sankcjami rosyjskiej korporacji Rostech" - poinformowała Służba Bezpieczeństwa Ukrainy (SBU). Jak dodano, Prokuratura Generalna przeprowadziła niezbędne i kompleksowe działania, które pozwoliły na nacjonalizację majątku rosyjskiego monopolisty. Mowa o samolocie towarowo-pasażerskim AN-140-100, który przed rosyjską inwazją na pełną skalę został przekazany przez Rosjan ukraińskiemu państwowemu przedsiębiorstwu "Antonow" w celu dostrojenia technicznego, testów i późniejszego powrotu do Rosji. Maszyna jest warta 150 mln hrywien, czyli około 17 mln złotych.  

Zobacz wideo "Dasz radę", czyli miłość Agnieszki i Zuzy nie ma granic ["Jesteśmy rodziną" - serial o LGBT+ w Polsce]

Ukraińcy prowadzą śledztwo przeciwko koncernowi Rostech

Z informacji, które podaje Służba Bezpieczeństwa Ukrainy, wynika, że rosyjski samolot należał do Moskiewskiego Zespołu Lotniczego im SV Iljuszyn, który jest częścią Rostechu - głównego producenta samolotów wojskowych Federacji Rosyjskiej. "To właśnie ta rosyjska firma dostarcza samoloty bojowe dla armii kraju agresora walczącego z Ukrainą" - wskazano w komunikacie. Ponadto ukraińscy śledczy wciąż badają działania kierownictwa rosyjskiej firmy. Dokładniej mówiąc, chodzi o art. 110-2 Kodeksu karnego Ukrainy, który mówi o finansowaniu działań podejmowanych w celu zmiany granic terytorium lub granicy państwowej kraju.  

An-140 to ukraiński dwusilnikowy turbośmigłowy samolot pasażersko-towarowy krótkiego zasięgu, skonstruowany w biurze konstrukcyjnym Olega Antonowa. Poza główną linią produkcyjną w Charkowie, An-140 był również budowany w Rosji, w wytwórni Aviakor, która jednak z powodu niestabilnej sytuacji na Ukrainie zawiesiła produkcję w 2015 roku. An-140-100 jest modelem o powiększonej rozpiętości skrzydeł. 

Więcej o: