Netflix przez rok za darmo? Nową "ofertę" możesz otrzymać od znajomego z WhatsApp
Cyberprzestępcy nie zawsze korzystają z tak wyrafinowanych metod wyłudzenia pieniędzy jak robak WannaCry. Firma ESET donosi o znacznie mniej subtelnym oszustwie, którego celem są użytkownicy komunikatora WhatsApp.
Czytaj też: Światowy gigant chce wyprodukować serial Wiedźmin.
Otrzymują oni informację, w której są przekonywani, że mogą uzyskać darmowy, trwający cały rok dostęp do Netflixa. Warunek otrzymania nagrody jest jeden: należy rozesłać wiadomość do 10 osób z WhatsApp.
Użytkownik, który to zrobi jest przekierowywany na stronę, która ma rzekomo służyć do odebrania nagrody. Tak naprawdę jednak za jej pomocą można zapisać się do usługi SMS Premium. Oznacza to, że ofiara straci od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych miesięcznie.
- Zaobserwowaliśmy rozprzestrzenianie się wiadomości w języku angielskim, hiszpańskim i portugalskim, jednak z uwagi na popularność i wielojęzyczność Netflixa nie możemy wykluczyć pojawienia się w najbliższym czasie wiadomości z linkiem do rzekomej promocji w innych językach.
- wyjaśnia Kamil Sadkowski, analityk zagrożeń z firmy ESET.
Wkrótce przestępcom ma być trudniej
Anna Streżyńska, szefowa Ministerstwa Cyfryzacji, zapowiedziała, że prawo telekomunikacyjne zostanie wkrótce zmienione tak, by tego typu wyłudzenia były znacznie trudniejsze do zrealizowania. Konsument ma być bowiem w znacznie większym stopniu chroniony przed poniesieniem kosztu, którego nie był świadomy.
W prawie telekomunikacyjnym będziemy wprowadzali bardzo przemyślane regulacje chroniące konsumentów przed naruszeniami z tytułu świadczenia usług SMS Premium. [...] Ten problem był przeze mnie regulowany w roku 2011 regulacją rynkową przy tak zwanym "stole bez kantów". [...] Niestety w perspektywie czasu widzimy, że ta rynkowa samoregulacja została częściowo wycofana, są nowe podmioty jej nie przestrzegają"
- wyjaśniła minister.
Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji w odpowiedzi na liczne doniesienia o wyłudzeniach związanych z SMS Premium radzi jak uniknąć problemów. Każdy operator zapewnia bowiem bezpłatnie możliwość wyłączenia lub zablokowania usług premium. Ponadto osoby, które czują się poszkodowane przez udział w konkursach, serwisach i usługach SMS Premium mogą złożyć reklamację - zarówno do organizatora, jak również do operatora usługi SMS. Poszkodowanym może też pomóc Inspekcja Handlowa, a w przypadku zagranicznego podmiotu Europejskie Centrum Konsumenckie.
***
-
Polacy zapłacą za kryzys, odkręcając kurki? Gaz droższy nawet o 100 proc. A później szok elektryczny
-
Największa sieć handlowa Polsce zapowiada rewolucję. Aplikacja zastąpi popularną kartę Moja Biedronka
-
Olivier Dassault, francuski miliarder i polityk, zginął w katastrofie helikoptera. Macron: Wielka strata
-
Koronawirus w Polsce. Michał Rogalski dla Gazeta.pl: Epidemia traci impet, szczyt jest na horyzoncie
-
Promocje na Dzień Kobiet. Biedronka, Lidl i Rossmann ze specjalnymi ofertami
- Niemcy. Skandal z maseczkami. Polityk CDU miał zarobić 250 000 euro. Podjął decyzję o zakończeniu kariery
- Concorde - ikona lotnictwa, która umarła przedwcześnie. Ale dziś i tak nie miałaby szansy żyć
- Najstarszy znany dziki ptak wydał na świat potomstwo. Wisdom ma już 70 lat
- Jedna z najstarszych w Polsce chińskich restauracji zamknie się na stałe. Przez koronawirusowy lockdown
- Wybuch Etny widać na zdjęciach z kosmosu. Fotografie pokazują też spływającą lawę