Cyberprzestępcy nie zawsze korzystają z tak wyrafinowanych metod wyłudzenia pieniędzy jak robak WannaCry. Firma ESET donosi o znacznie mniej subtelnym oszustwie, którego celem są użytkownicy komunikatora WhatsApp.
Czytaj też: Światowy gigant chce wyprodukować serial Wiedźmin.
Otrzymują oni informację, w której są przekonywani, że mogą uzyskać darmowy, trwający cały rok dostęp do Netflixa. Warunek otrzymania nagrody jest jeden: należy rozesłać wiadomość do 10 osób z WhatsApp.
Użytkownik, który to zrobi jest przekierowywany na stronę, która ma rzekomo służyć do odebrania nagrody. Tak naprawdę jednak za jej pomocą można zapisać się do usługi SMS Premium. Oznacza to, że ofiara straci od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych miesięcznie.
- Zaobserwowaliśmy rozprzestrzenianie się wiadomości w języku angielskim, hiszpańskim i portugalskim, jednak z uwagi na popularność i wielojęzyczność Netflixa nie możemy wykluczyć pojawienia się w najbliższym czasie wiadomości z linkiem do rzekomej promocji w innych językach.
- wyjaśnia Kamil Sadkowski, analityk zagrożeń z firmy ESET.
Anna Streżyńska, szefowa Ministerstwa Cyfryzacji, zapowiedziała, że prawo telekomunikacyjne zostanie wkrótce zmienione tak, by tego typu wyłudzenia były znacznie trudniejsze do zrealizowania. Konsument ma być bowiem w znacznie większym stopniu chroniony przed poniesieniem kosztu, którego nie był świadomy.
W prawie telekomunikacyjnym będziemy wprowadzali bardzo przemyślane regulacje chroniące konsumentów przed naruszeniami z tytułu świadczenia usług SMS Premium. [...] Ten problem był przeze mnie regulowany w roku 2011 regulacją rynkową przy tak zwanym "stole bez kantów". [...] Niestety w perspektywie czasu widzimy, że ta rynkowa samoregulacja została częściowo wycofana, są nowe podmioty jej nie przestrzegają"
- wyjaśniła minister.
Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji w odpowiedzi na liczne doniesienia o wyłudzeniach związanych z SMS Premium radzi jak uniknąć problemów. Każdy operator zapewnia bowiem bezpłatnie możliwość wyłączenia lub zablokowania usług premium. Ponadto osoby, które czują się poszkodowane przez udział w konkursach, serwisach i usługach SMS Premium mogą złożyć reklamację - zarówno do organizatora, jak również do operatora usługi SMS. Poszkodowanym może też pomóc Inspekcja Handlowa, a w przypadku zagranicznego podmiotu Europejskie Centrum Konsumenckie.
***