RODO już zbiera żniwo. Google, Facebook, WhatsApp, Instagram pozwane na 8,8 mld dol.
Google i Facebook już w ciągu pierwszej doby obowiązywania rozporządzenia RODO stały się celem zainteresowania organizacji chroniących prywatności. Max Schrems, austriacki aktywista, oskarżył gigantów internetu o zmuszanie użytkowników do przekazywania danych. Łamanie nowych przepisów miałoby w przypadku pierwszej z firm kosztować ją 3,7, w przypadku drugiej 3,9 mld euro. Daje to łączną kwotę 7,6 mld euro czyli 8,8 mld dol - donosi The Verge. Skąd takie kwoty? Unijne przepisy za złamanie RODO przewidują karę w wysokości nawet 4 proc. globalnych obrotów.
Jak wyjaśnia "Irish Times", pozew dotyczy czterech podmiotów - Facebook, WhatsApp i Instagram zostały formalnie oskarżone osobno, wobec Google wystosowano jeden pozew. Dotyczy on głównie Androida. Odpowiednie dokumenty złożony w kilku krajach, do lokalnych agend rządowych zajmujących się ochroną prywatności.
Google i Facebook muszą zmienić sposób działania?
Zdaniem Schremsa Google jak i Facebook mają zły model biznesowy, który opiera się na dostarczaniu z pozoru darmowego produktu w zamian za dane. I właśnie tu miałoby dochodzić do łamania RODO. Dlaczego? Bo jedna z regulacji mówi o tym, że nie można zbierać więcej danych, niż jest to niezbędne do świadczenia usługi.
Austriak twierdzi też, że obie firmy nie dają użytkownikom wyboru. Korzystający z serwisów muszą zaakceptować ich regulaminy w całości, nie mogą skorzystać tylko z części usług. W przypadku Androida użytkownik w ogóle nie miałby być pytany o zgodę na przetwarzanie danych osobowych.
Schrems w rozmowie z "Financial Times" oskarżył firmy o świadome działanie.
Oni w pełni zdają sobie sprawę, że łamią ustawę. Nawet nie próbują tego ukryć.
- stwierdził.
Google i Facebook odpowiadają
Obie spółki w odpowiedzi na pozew wydały już oświadczenia. W opublikowanym przez Google czytamy:
Prywatność i bezpieczeństwo zostały elementem naszych produktów już na bardzo wczesnym etapie ich rozwoju. Są zgodne z wymogami RODO.
Podobne zapewnienia opublikował Facebook.
Przez ostatnie 18 miesięcy przygotowywaliśmy się do spełnienia wymagań RODO.
Co to jest RODO?
RODO to rozporządzenie unijne dotyczące ochrony prywatności i danych osobowych, które zaczęło obowiązywać 25 maja (w piątek). Nakłada ono szereg obowiązków na firmy i inne podmioty, które zbierają o nas dane. Użytkownik serwisu internetowego, kupujący w sklepie online, używający aplikacji, musi zostać poinformowany jakie dane są o nim zbierane. Istotną nowością jest też konieczność prowadzenia rejestru czynności związanych z danymi osobowymi. Jeśli przekażemy je jakiejś instytucji to musi ona odnotować fakt, że je np. gdzieś przekazała.
Czytaj też: Woleli stworzyć nową stronę niż spełniać wymagania RODO
RODO zakłada też konieczność powołania inspektorów, których zadaniem będzie dbanie o dane - szczególnie w dużych firmach czy instytucjach, w których dane przetwarza się na masową skalę. Ma to ułatwić konsumentowi zarządzanie danymi - np. prośba o usunięcie danych osobowych ma trafiać do konkretnej osoby. RODO ma też chronić przed wyciekami danych, chociażby przez sam fakt zmuszenia firm do większej dbałości o powierzone im informacje.
***
-
Kosztowne porządki w Białym Domu. Pół miliona dol. na sprzątanie. "Nie widzieliśmy czegoś takiego"
-
Rząd chwali się wsparciem dla gmin górskich. Burmistrz Karpacza: Znikoma pomoc. Na miesiąc 250 zł
-
Zmiany w bonie turystycznym. Prezydent podpisał ustawę. Co się zmienia?
-
Dzienna liczba szczepień w Polsce. Według stanu na 10:30 w Małopolsce zaszczepiono jedną osobę
-
Adam Niedzielski o obostrzeniach: Podejmiemy decyzje z korzyścią dla gospodarki. "Potrzebujemy ludzi zdrowych"
- Brexit. Mastercard zwiększy Brytyjczykom o co najmniej 400 proc. opłaty za transakcję kartą
- Czy rząd zwiększy 500 Plus do 600 Plus? Minister rodziny odpowiada: Polacy stali się zamożniejsi
- Odszkodowania za powikłania po szczepionce. Fundusz Kompensacyjny ma zacząć działać w maju. Kto z niego skorzysta?
- PIT 2021. Do kiedy trzeba się rozliczyć? Ile czeka się na zwrot podatku? Najważniejsze daty
- USA. Lidl i Aldi oferują premie dla zaszczepionych pracowników. "Kto się nie dostosuje, ten wylatuje"