James Dyson zapowiedział pracę na samochodami elektrycznymi dwa lata temu. Pierwszy model miał pojawić się na rynku w 2020 r. Zamiast sukcesu finansowego, miliarder musi się jednak pogodzić ze stratą i biznesową porażką. Brytyjczyk zapowiedział wycofanie się z projektu z powodu nierentowności - informuje agencja Reuters.
Brytyjskie samochody elektryczne nie powstaną. Emocjonalny mail miliardera do pracowników
Dyson Automotive stworzył fantastyczny samochód (...) jednak mimo największych starań, nie widzimy sposobu, aby uczynić ten projekt opłacalnym
- napisał Dyson w mailu do osób pracujących nad projektem.
Początkowo nic nie zapowiadało, że projekt zakończy się fiaskiem. Zaangażowanych w niego było 500 osób pracujących w Wielkiej Brytanii. Istniały jednak plany przeniesienia fabryki do Singapuru i zbudowania 10 tys. egzemplarzy aut. Dalsze plany przewidywały rozszerzenie go o stworzenie dwóch kolejnych modeli aut. Dyson zakładał, że doświadczenie jego inżynierów w pracy nad akumulatorami może okazać się przewagą nad innymi w tej branży. O ile zbudowanie auta nie było problemem, to z finansowego punktu widzenia pomysł okazał się fiaskiem.
Czytaj także: USA. Policyjna Tesla rozładowała się podczas pościgu w Kalifornii
- Ryzykowane podejście zawsze napędza postęp, ale nie zawsze jest prostą drogą. To nie pierwszy, ale i nie ostatni projekt, który zmienił swój kierunek - skomentował brytyjski miliarder. Co ciekawe, praca nad autorskim samochodem elektrycznym poprzedzona było 20-letnim okresem planowania. Firma Jamesa Dysona zajmuje się produkcją odkurzaczy oraz suszarek do rąk. W 2018 r. jego majątek był wyceniany na 13 mld dol.
Samochody elektryczne. Tesla na czele
Rynek samochodów elektrycznych cały czas prężnie się rozwija. W I połowie 2019 r. sprzedano na świecie 780 tys. aut tego rodzaju, co było wzrostem o 92 proc. względem ubiegłego roku. Najpopularniejszym modelem jest Tesla 3, która w analizowanym okresie znalazła 134 tys. właścicieli. Za nią plasują się Renault Zoe, BMW i3 oraz Volkswagen e-Golf. W Polsce sprzedano zaledwie 413 elektrycznych aut.
Dowiedz się więcej: Autosan wyprodukował pierwszy elektryczny autobus. Ma szansę na gigantyczny kontrakt