Dreamliner linii Qantas wylądował w Australii. Lot z Londynu był najdłuższy w historii

Bartłomiej Pawlak
Dreamliner linii lotniczych Qantas wylądował w Sydney po przebyciu prawie 18 tys. km i niemal 20 godzinach lotu. To nowy światowy rekord wśród lotów pasażerskich zarówno pod względem czasu, jak i odległości.
Zobacz wideo

Australijskie linie lotnicze Qantas pobiły oficjalnie rekord najdłuższego lotu pasażerskiego w historii. W piątek nad ranem, po niemal 20 godzinach w powietrzu Boeing 787 Dreamliner wylądował w Sydney z garstką pasażerów na pokładzie. Żaden samolot wcześniej nie był w stanie dolecieć tak daleko bez międzylądowania.

Najdłuższy lot dobiegł końca

Lot QF7879 wystartował z lotniska Londyn-Heathrow w czwartek o 5:53 (GMT) nad ranem. Drogi startowej w największym mieście Australii samolot dotknął o godzinie 12:28 czasu miejscowego. Pokonał ok. 17800 km bez lądowania przelatując (nie licząc już Wielkiej Brytanii i Australii) nad dziewięcioma innymi krajami - Holandią, Niemcami, Polską, Białorusią, Rosją, Kazachstanem, Chinami (w tym Hongkongiem), Filipinami i Indonezją.

Lot QF7879Lot QF7879 fot. zrzut ekranu z Flightradar24

To światowy rekord najdłuższego lotu pasażerskiego. Wcześniej najlepszy wynik również należał do linii Qantas i wynosił ok. 16200 km (eksperymentalny lot Nowy Jork - Sydney). Poprzeczka została zawieszona jeszcze wyżej zaledwie miesiąc po tamtym wydarzeniu.

Narodowy przewoźnik Australii pobił teraz również inny rekord. Lot z Londynu do Sydney był najdłuższym pasażerskim lotem na świecie pod względem czasu spędzonego w powietrzu. Boeingowi 787-9 pokonanie tej odległości zajęło 19 godzin i 19 minut - należący do Qantas Dreamliner leciał więc dokładnie o 4 minuty dłużej niż na trasie Nowy Jork - Sydney (w obu przypadkach użyto tej samej maszyny). Tak mała różnica w długości obu lotów była spowodowana bardziej korzystnym układem wiatrów, dzięki czemu samolot z Europy do Australii leciał z nieco wyższą średnią prędkością.

Samolot Qantas wylądował w Australii. Pobił dwa rekordy świataSamolot Qantas wylądował w Australii. Pobił dwa rekordy świata fot. James Morgan / AP

To jeden z lotów eksperymentalnych

Lot z Londynu do Sydney to drugi z serii trzech eksperymentalnych lotów realizowanych w ramach projektu "Sunrise". Samolot - aby mógł pokonać taki dystans - musiał być w większej części pusty - na pokład weszło tylko ok. 50 osób. Wśród nich znalazło się czterech pilotów, pracownicy linii Qantas, zaproszone przez przewoźnika osoby często podróżujące samolotami oraz garstka dziennikarzy - podało w czwartek CNN.

Linie lotnicze z pomocą specjalistów z Uniwersytetu Medycznego w Sydney mogły przetestować dzięki temu, jaki wpływ ekstremalnie długi lot ma on na zdrowie i samopoczucie człowieka. Osoby biorące udział w eksperymencie były stale monitorowane. Dodatkowo, przed lotem, w trakcie oraz po jego zakończeniu miały sprawdzany poziom melatoniny, czyli hormonu wpływającego na cykle snu. Na szczegółowe wyniki tych badań trzeba będzie jednak jeszcze poczekać.

Samolot Qantas wylądował w Australii. Pobił dwa rekordy świataSamolot Qantas wylądował w Australii. Pobił dwa rekordy świata fot. James Morgan / AP

O dwie godziny krócej niż z przesiadką

Loty na trasie Londyn - Sydney były realizowane już wcześniej, jednak piloci musieli lądować w Singapurze, aby zatankować samolot. Jak poinformowały linie lotnicze Qantas na Twitterze, piątkowy lot był o godzinę i 57 minut krótszy niż alternatywne połączenie z międzylądowaniem. Co więcej, zapas paliwa po wylądowaniu był nawet minimalnie większy niż zakładano. W zbiornikach zostało 6300 kg kerozyny, co wystarczyłoby jeszcze na godzinę i 45 minut lotu.

Na ten moment żaden z produkowanych obecnie samolotów nie jest jednak przystosowany do tak długich lotów przy pełnym komercyjnym obłożeniu. Szef linii Qantas już dwa lata temu "rzucił wyzwanie" dwóm czołowym producentom lotniczym na świecie: Boeingowi i Airbusowi. Obaj zapewniają, że kończą już prace przystosowujące ich maszyny (Boeinga 777X i Airbusa A350) do ultra długich połączeń. Ostateczna decyzja w sprawie "Projektu Sunrise" ma zapaść do końca tego roku, a regularne loty mogą zacząć się w 2022 lub 2023 roku.

Czytaj też: Qantas leci po kolejny rekord. Z Londynu do Sydney w niemal 20 godzin. Dreamliner wystartował

Więcej o: