Praca i nauka zdalna wymaga odpowiednich narzędzi. Największą popularnością cieszy się darmowy chiński Zoom oraz Microsoft Teams.
Ważna informacja - jeśli szkoła twojego dziecka używa Microsoft Teams, to dziecko, ale w domyśle też rodzic, ma dostęp do całego pakietu Office'a 365 (Word, Excel i wiele więcej) za darmo.
Aplikacje Microsoft Teams pobierzecie na stronie producenta pod TYM adresem. Po pobraniu, by zainstalować program, należy otworzyć plik i postępować dalej zgodnie z instrukcjami na ekranie.
Zoom także pobierzecie na oficjalnej stronie, pod TYM adresem. Link znajdziecie na samym dole strony głównej.
Uruchomienie obu aplikacji następuje z poziomu komputera lub smartfona, wystarczy kliknąć odpowiednie ikony. Zoom i Teams można jednak wywołać także specjalnym linkiem, który przesłał nam organizator spotkania. Możliwe, że dostaliście wiadomość mailową z zaproszeniem na spotkanie, co wymaga tylko kliknięcia przycisku "dołącz". Otwiera się wtedy nowa strona internetowa z pytaniem, czy chcecie przejść do aplikacji. Przed kliknięciem zgody, warto zaznaczyć okienko, które pozwoli przeglądarce otwierać Zoom i Microsoft Teams za każdym kolejnym razem już automatycznie.
Przy pierwszym uruchomieniu, aplikacja poprosi nas o zalogowanie się na swoje konto firmowe lub konto Microsoft. W niektórych przypadkach (na prywatnych kontach można włączyć samodzielnie) stosowana jest weryfikacja dwuetapowa, co oznacza konieczność podania kodu, który zostanie przysłany SMS-em. Jego ważność to dwa tygodnie, przez ten czas nie trzeba powtarzać logowania, jeśli nie wylogowaliśmy się z konta ręcznie.
W aplikacji możemy znajdować się w różnych Zespołach, które możemy rozwinąć klikając w ikonę z panelu umieszczonego po lewej stronie. Znajdziemy tam też Aktywności oraz ważniejsze Czaty. Te działają jak konwersacje grupowe - gdy utworzymy taki czat (ikona długopisy w kwadracie, nad konwersacjami, obok napisu Czat) możemy go nazwać, zaprosić do niego grupę osób i ustawić mu datę (którą można sprawdzić w kalendarzu). Dzięki temu nie trzeba codziennie tworzyć nowego spotkania dla zespołu. Wystarczy wybrać czat i kliknąć dołącz, dzięki czemu rozpoczniemy spotkanie i zaprosimy do niego innych członków grupy.
Po uruchomieniu można zalogować się na konto lub bezpośrednio dołączyć do spotkania. Dzięki tej drugiej opcji nie trzeba mieć nawet swojego profilu, by uczestniczyć w spotkaniu. Należy jedynie dysponować ID spotkania lub linkiem wysłanym przez organizatora, który trzeba wkleić w oknie w Zoom, po kliknięciu "join a meeting" i wpisaniu naszego imienia. Jeśli jednak chcemy utworzyć spotkanie, należy się zalogować - można zrobić to przez konto Zoom SSO, czyli opcję jednorazowego logowania oraz przez konto Google lub Facebook.
Spotkanie tworzymy wybierając pomarańczowy panel z kamerą podpisany "New Meeting". Po uruchomieniu, mamy kilka opcji zaproszenia uczestników. W prawym górnym rogi znajduje się ikona 'i' czyli informacje. Wybierając ją znajdziemy link do spotkania, jego ID i nr pokoju. Każda informacja wysłana do innych osób, pozwala na dołączenie do spotkania. Zapraszanym należy też wysłać hasło. Można wybrać także z dolnego panelu opcję "participants". Pojawi się z prawej strony panel, gdzie należy kliknąć przycisk "Invite", pierwszy z lewej na dole. Tam możemy dodać do spotkania osoby z naszej listy kontaktów, a także z listy mailowej, co pozwala bezpośrednio z aplikacji wysłać zaproszenie na skrzynkę odbiorczą. Znajduje się tam także opcja skopiowania linku do spotkania.