Z analizy przeprowadzonej przez JustWatch (największy międzynarodowy przewodnik po serwisach streamingowych) wynika, że w okresie od 1 października do 31 grudnia 2022 roku Netflix wciąż pozostawał najpopularniejszą platformą sVOD w Polsce - i to z ogromną przewagą. SVOD to usługa subskrypcji wideo na żądanie, zapewniająca dostęp do treści wideo po uiszczeniu stałej opłaty.
Diagram serwisów streamingowych (IV Kwartał 2022) JustWatch
Jego udziały w rynkowym torcie wynoszą 34 proc., podczas gdy drugie w zestawieniu HBO Max może liczyć na 11 proc. udziałów. Dalej robi się już bardzo ciasno. Trzeci w zestawieniu jest Amazon Prime Video (11 proc.), a czwarty polski Player.pl (10 proc.), na piątym miejscu znalazły się natomiast ex aequo Apple TV+, Viaplay oraz Disney+ (8 proc.)
Jeśli zaś spojrzymy na dane z całego roku, to największą dynamiką wzrostu mogą pochwalić się HBO Max oraz Disney+. Nie jest to szczególne zaskoczenie. Po pierwsze, są to najmłodsze platformy w zestawieniu (zadebiutowały w ubiegłym roku). Po drugie, obydwie mogły pochwalić się imponującą jesienną ramkówką - na HBO Max pojawił się chociażby znakomity "Ród Smoka".
Wykresy serwisów streamingowych JustWatch
Netflix w pierwszych miesiącach 2022 roku zanotował niewielki spadek udziałów w rynku, ale w drugiej połowie roku zaczął te straty odrabiać, na co wpływ miała z pewnością m.in. premiera kolejnego sezonu hitowego serialu "Stranger Things".
Inny - choć w kluczowym aspekcie niezmienny - obraz polskiego rynku VOD prezentuje z kolei badanie VideoTrack przeprowadzone przez agencję Wavemaker. W tym przypadku przewaga Netfliksa nad resztą stawki jest jeszcze większa.
Platformy VOD Wavemaker
Serwis Reeda Hastingsa otrzymał 59 proc. wskazań respondentów, którzy odpowiadali na następujące pytanie: "W jakich serwisach streamingowych/VOD oglądasz filmy, seriale i innego typu programy?". Drugie miejsce zajął Player.pl (18 proc.), a na trzecim znalazły się CDA.pl i Disney+ (11 proc.)
Respondenci odpowiedzieli również na pytanie o to, który z serwisów by wybrali, gdyby mogli zostawić sobie tylko jedną subskrypcję. Tu również zaznacza się absolutna dominacja Netfliksa, który otrzymał aż 60 proc. wskazań.
Platformy VOD Wavemaker
Obydwa badania pokazują, że - przynajmniej na ten moment - pozycja Netfliksa na polskim rynku VOD jest niezagrożona. Pytanie brzmi, jak zachowają się użytkownicy, gdy platforma wdroży swoją nową politykę dotyczącą dzielenia się kontami.
Przypomnijmy, że na początku stycznia Netflix opublikował instrukcję dotyczącą zasad współdzielenia konta w serwisie. Z jej treści wynika, że jedno konto mogą "współdzielić osoby mieszkające w jednym gospodarstwie domowym".
Osoby, które nie mieszkają w Twoim gospodarstwie domowym, będą musiały założyć własne konto, aby korzystać z serwisu Netflix
- czytamy w regulaminie.
Czy oznacza to definitywny koniec współdzielenia kont przez osoby, które nie mieszkają razem w tym samym miejscu? Nie do końca. Netflix zostawia tu pewną furtkę:
Jeśli nastąpi logowanie na konto z urządzenia spoza Twojego gospodarstwa domowego lub takie urządzenie będzie używane w sposób ciągły, możemy poprosić Cię o zweryfikowanie tego urządzenia, zanim będzie można na nim korzystać z serwisu Netflix, lub o zmianę gospodarstwa domowego Netflix. W ten sposób potwierdzamy, że na tym urządzeniu można korzystać z konta
Oznacza to, że osoby, które współdzielą konto, a nie mieszkają razem, co jakiś czas będą proszone o podanie czterocyfrowego kodu, który zostanie wysłany na e-mail lub numer telefonu powiązany z kontem głównego właściciela konta. Taki kod będzie trzeba wprowadzić na stronie w ciągu 15 minut.
Co ważne w regulaminie serwisu znalazła się wyraźna informacja, że o wprowadzeniu dodatkowych opłat za współdzielenie konta - w przypadku Polski - na razie nie ma żadnej mowy.