Wszystkie wymagania dotyczące laptopów, które we wrześniu 2023 roku mają otrzymać wszyscy uczniowie IV klas szkół podstawowych, zostały opisane w Centrum Obsługi Administracji Rządowej. Chodzi o przetarg na 760 mln złotych.
W kwestii wydajności wyjaśniono, że urządzenie musi uzyskiwać wydajność potwierdzoną oceną w benchmarku CrossMark z wynikiem co najmniej 1100 pkt. Nie podano tutaj zatem żadnych konkretnych szczegółów. Inaczej jest w kwestii pamięci RAM - laptopy muszą mieć minimum 8 GB z możliwością rozbudowy do minimum 16 GB. Natomiast dysk SSD musi mieć pojemność co najmniej 256 GB.
Urządzenia dla uczniów mają również posiadać przynajmniej 13-calowy ekran o rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli i jasności 220 cd/m2. Laptop musi mieć m.in. kamerę, co najmniej dwa porty USB (w tym przynajmniej jeden port USB 3.0 i jeden port USB-C) oraz cyfrowy port wideo. Kolejne wymagania to bateria o minimalnej pojemności 37 Wh.
Sam laptop nie może ważyć więcej niż 2,5 kg i musi mieć minimum 36 miesięcy gwarancji producenta. "Serwis musi być zlokalizowany i świadczony na terytorium Polski" - czytamy. Wskazano również, że musi to być zainstalowany przez producenta urządzenia legalny 64-bitowy system operacyjny.
Rząd chce we wrześniu 2023 roku przekazać łącznie ok. 370 tys. laptopów dla uczniów - całkowicie za darmo. - Chcemy, żeby docelowo były przekazane uczniom na własność, aby z tego sprzętu korzystały całe rodziny. Zależy nam na tym, żeby program ten został w szkołach na stałe, a kolejne roczniki również otrzymywały takie wsparcie - mówił we wtorek podczas konferencji prasowej Janusz Cieszyński, Pełnomocnik Rządu ds. Cyberbezpieczeństwa.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów wyjaśnia, że zakupione laptopy zostaną dostarczone bezpośrednio do organów prowadzących szkoły. W tym roku uruchomiony zostanie także przetarg na sprzęt komputerowy dla nauczycieli, a w roku kolejnym przetarg na sprzęt dla kolejnego rocznika uczniów.
Więcej informacji z Polski przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl
Minister Cieszyński wskazał, decyzja o tym, żeby rozpocząć rozwój kompetencji cyfrowych akurat u dzieci IV klas szkół podstawowych, była zgodna z rekomendacjami ekspertów. Wskazano, że uczniowie na tym etapie zaczynają: