ChatGPT to technologia oparta na sztucznej inteligencji. Aplikacja webowa została stworzona i udostępniona przez firmę OpenAI. Głównym zamierzeniem ChatGPT jest udzielanie odpowiedzi na pytania użytkowników, dostarczanie informacji oraz pomoc w różnych dziedzinach, takich jak tworzenie treści, generowanie pomysłów, programowanie i wsparcie techniczne. Odpowiedzi udzielane przez wirtualnego asystenta nierzadko są merytoryczne i precyzyjne tak, aby sprawiały wrażenie rozmowy z prawdziwym człowiekiem.
PSMM Monitoring & More, Gemius oraz Polskie Badania Internetu stworzyły raport na temat aplikacji ChatGPT. W jego ramach przeanalizowano m.in. liczbę użytkowników strony openai.com, która zezwala na darmowy dostęp do asystenta osobom zalogowanym. Z danych wynika, że w ostatnich dniach grudnia 2022, serwis odwiedziło łącznie około 155 tys. użytkowników. W styczniu 2023 roku był to już 1 milion, w lutym 2 miliony, a w kwietniu już blisko 3 miliony osób.
Zwiększająca się liczba użytkowników ma związek w głównej mierze ze wzrostem popularności tematu sztucznej inteligencji poruszanym w mediach. W okresie od 27 grudnia 2022 roku do kwietnia 2023 roku w mediach tradycyjnych pojawiło się blisko 84 tys. publikacji na temat ChatGPT i OpenAI. Dodatkowo zarejestrowano także ponad 12 tys. wpisów w mediach społecznościowych. - W mediach najczęściej dyskutowano nie tylko o możliwościach ChatGPT, ale również o potencjalnych zagrożeniach wynikających zarówno z użytkowania aplikacji, jak i intensywnego rozwoju sztucznej inteligencji - poinformowała Weronika Podgórska z PSMM Monitoring & More cytowana przez serwis fxmag.pl - W publikacjach odnoszono się do nadmiernego zaufania w kwestii poprawności uzyskanych odpowiedzi, a także obaw przed wyeliminowaniem przez ChatGPT niektórych zawodów - podkreślała ekspertka.
Wiadomo, że ChatGPT przyciąga szerokie spektrum użytkowników, zarówno indywidualnych, jak i biznesowych. Z danych opublikowanych przez fxmag.pl wynika, że w kwestii indywidualnego korzystania z aplikacji, z pomocy asystenta znacznie częściej w kwietniu br. korzystali mężczyźni niż kobiety. Jeżeli chodzi o czas, jaki użytkownicy spędzali na stronie openai.com, najwięcej minut, bo aż ponad 44, z pomocy asystenta korzystały kobiety w wieku 7-39 lat. Dla porównania, mężczyźni w tej samej grupie wiekowej spędzali na stronie średnio 29 min 45 sek. W starszej grupie 40-75 lat to mężczyźni spędzali więcej czasu, korzystając z ChatGPT. Według badań było to średnio 37 min 30 sek., podczas gdy kobiety korzystały ze strony zaledwie 28 min 15 sek.