Nadchodzi płatny Facebook i Instagram. 10 euro za brak reklam. Zapłacicie?

Daniel Maikowski
Koncern Meta planuje uruchomić w Europie płatne wersje Facebooka i Instagrama, które byłyby wolne od reklam - wynika z ustaleń Reutersa. W ten sposób firma chce dostosować się do unijnych przepisów dotyczących personalizacji treści reklamowych.

We wtorek pisaliśmy o planach TikToka, który wkrótce rozpocznie testy płatnej wersji aplikacji. W ramach miesięcznego abonamentu użytkownicy "premium" będą mogli korzystać z serwisu bez reklam.

Zobacz wideo Mogli być jak Facebook, Microsoft i Google, ale coś poszło nie tak. Te firmy stały się cieniem dawnej wielkości [TOPtech]

Okazuje się, że podobne plany ma również koncern Meta. Jak donosi Reuters, za Facebooka i Instagrama bez reklam (obydwie usługi byłyby oferowane w pakiecie) użytkownicy zapłacą 10 euro miesięcznie.

Dziennik "Wall Street Journal" informuje z kolei, że w przypadku wykupienia subskrypcji za pośrednictwem aplikacji mobilnej na smartfonach z Androidem i iOS, kwota ta wzrośnie do 13 euro miesięcznie - to związane jest oczywiście z prowizjami pobieranymi przez Gogle Play i Apple App Store. Meta ma także zaoferować do kupienia płatną subskrypcję dla kolejnych profili użytkownika - za 6 euro miesięcznie.

Co ważne, powyższa oferta ma być dostępna jedynie na terytorium Unii Europejskiej. Dlaczego?

Jak wyjaśnia Reuters, w ten sposób Meta spróbuje dostosować się do przepisów Unii Europejskiej, które ograniczają takim serwisom jak Facebook oraz Instagram możliwość personalizowania reklam dla użytkowników bez ich zgody. Tego typu reklamy stanowią jedno z głównych źródeł przychodów amerykańskiego koncernu.

Jeśli użytkownicy staną przed wyborem - darmowy Facebook z reklamami lub płatny Facebook bez reklam, to wielu z nich świadomie wybierze pierwszą opcję, aby nie narażać się na dodatkowe koszty (i tak żyjemy dziś przecież w erze "abonamentozy"). Meta będzie mogła wówczas wykazać przed UE, że Europejczycy w świadomy sposób godzą się na reklamy oraz ich personalizację.

Meta ukarana. 390 mln dolarów za targetowanie reklam

W styczniu br.  Meta została ukarana grzywną w wysokości 390 mln dolarów za złamanie europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych - taką decyzję wydał Irlandzki Komisarz ds. Ochrony Danych (DPC).

Chodzi o zmiany w regulaminach Facebooka i Instagrama, które wymuszały na użytkownikach zgodę na personalizowane reklamy. Ponadto DPC nałożył na firmę zakaz zmuszania użytkowników w UE do akceptowania personalizowanych reklam dobieranych na podstawie ich aktywności w sieci. 

W odpowiedzi na wyrok Meta poinformowała w oficjalnym komunikacie: "Jesteśmy głęboko przekonani, że nasze podejście respektuje GDPR, dlatego jesteśmy rozczarowani tymi decyzjami i zamierzamy odwołać się zarówno od treści orzeczeń, jak i od wysokości grzywien".

Płatny Facebook już jest. Tak jakby

Warto przypomnieć, że już w lipcu br. Meta uruchomiła w Polsce płatną wersję Facebooka i Instagrama. Chodzi tu o usługę Meta Verified - w zamian za miesięczną opłatę w wysokości aż 65 zł (80 przy zakupie  przez aplikację) użytkownicy otrzymują oficjalny znaczek weryfikacji konta oraz kilka dodatkowych funkcji. Niewykluczone, że po uruchomieniu subskrypcji bez reklam koncern połączy ze sobą te dwie usługi.

Więcej o: