Amerykański producent samochodów elektrycznych Tesla może liczyć na ponad miliard euro publicznego wsparcia na swą nową fabrykę akumulatorów, która powstanie w Gruenheide pod Berlinem, wraz z budowaną już tam gigafabryką aut elektrycznych – informuje niemiecki dziennik „Der Tagesspiegel".
Według gazety planowana nowa inwestycja Tesli ma być znacznie większa, niż dotąd sądzono i stworzyć dodatkowe dwa tysiące miejsc pracy. Szef Tesli Elon Musk zapowiadał już, że Tesla chce produkować pod Berlinem akumulatory bardziej wydajne i przyjazne środowisku naturalnego, które znacznie zwiększą zasięg samochodów elektrycznych.
Sam producent nie ujawnił na razie wartości tej inwestycji, ale według niemieckiego ministerstwa gospodarki ma ona opiewać na „około 5 miliardów euro" – pisze „Tagesspiegel".
„Ta skala uzasadniałaby też to, że Tesla ma otrzymać na swą fabrykę akumulatorów w Gruenheide pomoc państwa w wysokości 1,135 miliardów euro z drugiego programu 'Innowacje w europejskim sektorze baterii' (IPCEI), realizowanym przez ministerstwo" – podaje niemiecki dziennik. Dodaje, że kwota wsparcia już została uzgodniona ze wszystkimi zainteresowanymi i stanowiłaby jedną trzecią aktualnego wolumenu programu IPCEI (2,9 mld euro).
Komentując te doniesienia, ministerstwo gospodarki oświadczyło, że „nie ma jeszcze ostatecznej kwoty" wsparcia dla Tesli w ramach programu, a proces zatwierdzania pomocy nie został jeszcze zakończony. Decyzja może zostać ogłoszona w ostatnim kwartale 2021 roku – wynika z odpowiedzi resortu, cytowanej przez agencję DPA.
Początkowo planowano, że produkcja samochodów elektrycznych Tesli w Gruenheide rozpocznie się już w lipcu tego roku. Termin ten jednak przesunięto na koniec roku. Tesla buduje swą fabrykę na razie na podstawie tymczasowych zezwoleń, bo kraj związkowy Brandenburgia nie wydał jeszcze ostatecznego pozwolenia i nie wiadomo, kiedy zostanie ono wydane.
Rocznie z taśm produkcyjnych gigafabryki ma zjeżdżać do 500 tysięcy samochodów elektrycznych. W czerwcu br. Tesla wystąpiła o pozwolenie na rozszerzenie fabryki aut o fabrykę akumulatorów do samochodów elektrycznych.
Artykuł pochodzi z Deutsche Welle