Greenpeace: Loty na krótkich dystansach można zastąpić pociągiem

Według badań Greenpeace, dla prawie jednej trzeciej wszystkich lotów krótkodystansowych w Europie istnieją już alternatywne połączenia kolejowe.
Zobacz wideo Nocne połączenia kolejowe w Europie? Ekspert: Alternatywa dla samolotu

Z badań przeprowadzonych przez organizację ekologiczną Greenpeace wynika, że w przypadku 29 procent lotów krótkodystansowych istnieją połączenia kolejowe o czasie podróży krótszym niż sześć godzin. Dla kolejnych 15 procent dostępne są bezpośrednie połączenia kolejowe z wagonami sypialnymi.

W badaniu, zleconym przez Greenpeace porównano 150 najczęściej używanych lotów krótkodystansowych w UE oraz 250 najlepszych lotów w UE oraz Szwajcarii, Norwegii i Wielkiej Brytanii z istniejącymi połączeniami kolejowymi.

Samolot, zdjęcie ilustracyjne.UE bierze się za transport. "Nie będzie city breaków. To jest klimatycznie szkodliwe"

Latanie bardziej szkodliwe dla klimatu niż podróż pociągiem

Według Greenpeace loty na krótkich dystansach są niemal dwunastokrotnie bardziej szkodliwe dla klimatu niż porównywalne podróże pociągiem. Loty na trasach, które w ciągu kilku godzin można pokonać pociągiem, są sprzeczne z ochroną klimatu, powiedziała ekspertka ds. transportu Lena Donat. Jak zaznaczyła, "nie wolno dłużej dopuszczać do lotów na tak krótkich trasach". Według Donat nowy rząd federalny musi rozszerzyć usługi kolejowe i położyć kres niszczącym klimat krótkim lotom.

Greenpeace wskazuje już teraz co trzeci lot z lub do Niemiec można zastąpić przyjazną dla klimatu podróżą pociągiem trwającą mniej niż sześć godzin. Wyeliminowanie tych szczególnie szkodliwych dla klimatu tras lotniczych, po odliczeniu emisji związanych ze zwiększeniem ruchu pociągów, pozwoliłoby zaoszczędzić około 1,5 miliona ton CO2 rocznie.

Przekop Mierzei WiślanejPrzekop Mierzei Wiślanej. Sztuczna wyspa niemal ukończona. [ZDJĘCIA]

W pierwszej kolejności Greenpeace wzywa do likwidacji częstych połączeń lotniczych, takich jak z Frankfurtu do Brukseli, Monachium, Berlina lub Hamburga, ponieważ koleje oferują już na tych trasach szybkie połączenia.

(ARD/jar) 

Artykuł pochodzi z serwisu Deutsche Welle. 

 
Więcej o: