Kraków przebadał spaliny. "Mamy duży problem na poziomie regionalnym". Miasto zaapeluje do rządu

Kraków przedstawił wyniki innowacyjnych badań spalin metodą teledetekcji. To pierwsze tego typu badanie przeprowadzone w tej części Europy (wcześniej wykonywano je m.in. w Londynie i Paryżu). Miasto ma jeden istotny wniosek - normy dotyczące spalin przekraczają przede wszystkim prywatne autobusy, dlatego potrzebny jest krajowy program dotyczący emisji zanieczyszczeń w prywatnym transporcie publicznym.

Badanie spalin metodą teledetekcji w Krakowie zostało przeprowadzone w czerwcu tego roku. Urządzenie pomiarowe badało skład wyziewów z samochodów pod kątem szkodliwych substancji, m.in. dwutlenku azotu, dwutlenku węgla, tlenku azotu, tlenku węgla, węglowodorów i cząsteczek stałych PM. Pomiary realizowano na Alejach Trzech Wieszczów i ul. Księcia Józefa. W ciągu 16 dni wykonano 103 840 pomiarów. 92 000 z nich powiązano z Centralną Ewidencją Pojazdów i Kierowców, dzięki czemu wiadomo, jakie pojazdy zanieczyszczają powietrze w największym stopniu.

>>> Spaliny mogą się przydać. Powstaje z nich ekologiczny tusz

Komunikacja miejska w Krakowie zanieczyszcza powietrze mniej niż inne pojazdy

"Z przeprowadzonej analizy wynika, iż autobusy komunikacji publicznej Euro 6 spełniają rygorystyczne normy w przypadku emisji tlenków azotu czy cząsteczek stałych PM i są najbardziej ekologicznymi pojazdami poruszającymi się po Krakowie" - informuje oficjalny portal miasta krakow.pl. Z badań wynika także, że w przypadku przewoźników prywatnych i autokarów emisja spalin jest nawet 40-krotnie wyższa niż w przypadku Komunikacji Miejskiej w Krakowie. Z tego powodu włodarze miasta we współpracy z Krakowskim Alarmem Smogowym zwrócą się do polskiego rządu, aby zaapelować o utworzenie programu, który wyznaczałby normy emisji w prywatnym transporcie publicznym.

- Mamy duży problem na poziomie regionalnym. Niewątpliwie transport spoza Krakowa jest obecnie głównym nosicielem zanieczyszczeń komunikacyjnych w naszym mieście. Będziemy współpracować z samorządem wojewódzkim i organami władz państwowych, by zmienić prawo w tym zakresie - powiedział Andrzej Kulig, zastępca prezydenta ds. polityki społecznej i komunalnej.

 
Więcej o:
Komentarze (12)
Kraków przebadał spaliny. "Mamy duży problem na poziomie regionalnym". Miasto zaapeluje do rządu
Zaloguj się
  • sztucznypolak

    Oceniono 6 razy 4

    Przekroczenie 40to krotne jest rzeczywiscie szikujace.
    Natomiast to, ze prywatni przewoznicy lamia wszelkie normy - widac od lat. Wystarczy kilka minut pojechac za jakimkolwiek prywatnym autobusem.
    To jest wyeksploatowany szrot, podobnie jak wiekszosc samochodow osobowych sciaganych z zagranicy.
    Nie rozumiem, jak oni dostaja koncesje na przewozy.

  • ufo2000

    Oceniono 5 razy 1

    A potem nowotwory........... płacz, tragedie rodzinne :(

  • jml13060

    Oceniono 4 razy 0

    Eksperyment przeprowadzano w ... CZERWCU (!!!) a dopiero w grudniu podano wyniki, a właściwie tylko ogólnikową informację, że jest źle. Bardzo źle. Mając dane liczbowe o emisji i numery rejestracyjne 90% pojazdów należało sukcesywnie wzywać właścicieli na badania techniczne samochodów dla potwierdzenia wyników pomiarów ulicznych, ale tym razem w warunkach warsztatu diagnostycznego.

  • corvelinho

    Oceniono 1 raz -1

    Janusze byznesu w natarciu.
    DPF wycięty, silnik w stanie tragicznym ale byznes się kręci..
    Zresztą widać kto minusuje na tym forum- inni Janusze, właściciele sprowadzonych od niemca TDI czy innego złomu..

  • wellon

    Oceniono 6 razy -4

    "wykonano 103 840 pomiarów. 92 000 z nich powiązano z Centralną Ewidencją Pojazdów i Kierowców"
    Czyli ponad 10% pojazdów nie do zidentyfikowania! Brawo

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX