Gazeta.pl wśród finalistów globalnego konkursu dziennikarskiego dotyczącego zmian klimatu

Gazeta.pl razem z Koalicją Klimatyczną została nominowana w konkursie dziennikarskim Covering Climate Now, globalnej koalicji mediów piszących nt. zmian klimatu. Jesteśmy finalistami w kategorii Innowacje za akcję "Alarm dla klimatu". Jesienią 2021 roku, tuż przed szczytem klimatycznym, uruchomiliśmy alarmy symbolizujące zagrożenie ze strony kryzysu klimatycznego.
Zobacz wideo Po co alarm klimatyczny? Wyjaśnia ekspert Koalicji Klimatycznej

Covering Climate Now Journalism Award to druga edycja światowych nagród, które są przyznawane mediom i dziennikarzom za wyróżniającą się pracę w informowaniu i edukowaniu na temat zmian klimatu. 

Gazeta.pl razem z Koalicją Klimatyczną znalazła się w gronie 68 finalistów w kilkunastu kategoriach, wybranych z około 900 zgłoszeń z całego świata.

Otrzymaliśmy nominację za akcje "Alarm dla klimatu". 29 października 2021 roku, dwa dni przed rozpoczęciem szczytu klimatycznego COP26 w Glasgow, w sześciu polskich miastach uchroniono syreny alarmowe. Z inicjatywy Gazety.pl i Koalicji Klimatycznej w ten sposób w Warszawie, Gdańsku, Łodzi, Szczecinie, Bydgoszczy i Poznaniu - których władze odpowiedział na nasz apel - mieszkańcy usłyszeli symboliczny sygnał, który przypominał o zagrożeniu, jakim są zmiany klimatu. Kilka miesięcy wcześniej takie alarmy - które nie były ćwiczeniami - słyszeli np. mieszkańcy Holandii, w której uderzyła powódź.

Alarm był połączony z akcją informacyjną. W Gazeta.pl szeroko pisaliśmy o nachodzącym szczycie, jego znaczeniu i zagrożeniu, jakie niosą zmiany klimatu także w Polsce. Później dzień po dniu relacjonowaliśmy szczyt w Glasgow.

Akcja dotarła do milionów ludzi w Polsce, pisały o niej inne polskie i światowe media. 

- Lepsze informowanie w mediach jest niezbędnym elementem działania dla klimatu. To katalizator, który sprawia, że postęp w każdej sferze tego problemu - od polityki po biznes, zmiany w stylu życia i zmiany systemowe - jest bardziej prawdopodobny - powiedział Mark Hertsgaard, dyrektor wykonawczy Covering Climate Now i korespondent "The Nation". Jak podkreślił:

- Błyskawiczna zmiana na polach energetyki, rolnictwa i gospodarki, która jest konieczna, by zażegnać kryzys klimatyczny, po prostu nie nastąpi bez świadomych i zaangażowanych obywateli, których wspiera silne dziennikarstwo.

Media razem dla klimatu

Covering Climate Now to globalna inicjatywa, mająca na celu poprawę jakości informowania o kryzysie klimatycznym w mediach na całym świecie. Partnerstwo zostało utworzone w 2019 roku przez prestiżowy magazyn Columbia Journalism Review wspólnie z "The Nation" i 'The Guardian".

Obecnie należy do niego kilkaset gazet, stacji telewizyjnych i radiowych, serwisów internetowych oraz instytucji naukowych. Gazeta.pl dołączyła do sieci w 2021 roku i jest jedną z trzech polskich redakcji, które zostały partnerami Covering Climate Now. 

Więcej o: