Idea Bank to jeden z mniejszych banków komercyjnych w Polsce. Nie ma szczególnie szerokiej sieci placówek, a upodobał sobie do obsługi przede wszystkim drobnych przedsiębiorców, z których, jak wynika z niedawnego badania, co trzecia rozlicza się wyłącznie w gotówce. Bank wpadł więc na pomysł, że, aby zachęcić klientów do wpłat gotówki na konto, i zamiast czekać na klienta w oddziałach albo wyjmować pieniądze z wpłatomatów, po pieniądze przyjedzie… sam.
Tak powstała idea Mobilnego Wpłatomatu. Pierwszy taki pojazd pojawił się na ulicach Warszawy dwa lata temu. - Gdy zaprezentowaliśmy projekt Mobilnego Wpłatomatu, reakcja środowiska bankowego w Polsce była, delikatnie mówiąc, umiarkowana. Pojawiły opinie typu: „nie ma na takie usługi zapotrzebowania”, „świat odchodzi od gotówki”, „to będzie mobilna reklama banku, a nie realny biznes”. Oczywiście liczyliśmy się z tym, że rynek go nie przyjmie, ale tego typu opinie świadczą o nieznajomości segmentu małych firm, w których gotówka rządzi – wspomina Katarzyna Siwek, Dyrektor Biura Analiz i Komunikacji Idea Bank.
Teraz można śmiało powiedzieć, że Idea Bankowi pomysł wypalił. - Dziś naszym problemem jest to, jak obsłużyć wszystkich klientów. Gdy jedziemy na zagraniczną konferencję to mówią: Idea Bank? To ci od Mobilnych Wpłatomatów. Na pewno to jest jeden z najbardziej rozpoznawalnych na świecie projektów stworzonych przez polskie banki – dodaje Siwek.
- Marzec był rekordowym miesiącem w historii Mobilnych Wpłatomatów zarówno pod względem sumy wpłat, jak i liczby przeprowadzonych transakcji – mówi Dominik Fajbusiewicz, członek zarządu Idea Banku, twórca Mobilnych Wpłatomatów. – Rekordowy wynik udało się osiągnąć dzięki wzrostowi liczby klientów korzystających z opcji tzw. stałego zlecenia, klientów sieciowych, mających kilka sklepów, restauracji czy punktów usługowych oraz zmian w aplikacji mobilnej – dodaje Fajbusiewicz.
W marcu br. Mobilne Wpłatomaty zebrały od klientów Idea Banku ok. 51,5 mln zł. To o ponad 400 proc. więcej niż rok temu. Blisko czterokrotnie wyższa niż w marcu 2016 r. była też liczba transakcji (6340).
Jak informuje bank, jeden Mobilny Wpłatomat pozyskuje średnio 2,7 mln zł w miesiącu. To, jak wyliczył bank powołując się na statystyki Narodowego Banku Polskiego, ponad dwukrotnie więcej, niż co miesiąc zbiera „stacjonarny” wpłatomat. Bank chwali się też, że do Mobilnych Wpłatomatów klienci wpłacają średnio 7,8 tys. zł - to blisko czterokrotnie więcej niż wynosi średnia wpłata w stacjonarnym wpłatomacie sieci Euronet realizowana przez klienta Idea Banku.
W Warszawie jeżdżą już też samochody wyposażone we wrzutnie – umożliwiające wpłatę dużo większych kwot.
Obecnie flota Mobilnych Wpłatomatów Idea Banku liczy już 19 pojazdów, w tym półroczu ma przybyć kolejnych 18 samochodów z tą funkcją. Usługa odbioru gotówki dostępna jest już w 14 miastach.