Co dzieje się z już całkowicie wyeksploatowanymi wagonami kolejowymi? Jak nietrudno się domyślić, zwykle trafiają na złom. A co dzieje się, gdy złom jest coraz droższy? Wtedy także te stare wagony mają większą wartość.
O tym poinformowała inwestorów spółka PKP Cargo. W firmie przeanalizowano, jak poziom cen złomu (na 31 grudnia 2017 r.) wpływa na wartość rezydualną ich wagonów (czyli wartość końcową – ile będą warte wagony, gdy trzeba będzie je już zezłomować) i okazało się, że można rozwiązać odpis o wartości aż 27,4 mln zł z tytułu trwałej utraty wartości taboru.
Po uwzględnieniu efektu podatkowego wyszło, że wynik finansowy spółki za 2017 r. poprawi się o ok. 22,2 mln zł. Przynajmniej na razie na tyle jest to szacowane, bo kwoty mogą ulec zmianie. Na ostateczne wyniki PKP Cargo za 2017 r. musimy poczekać do 16 marca br. Ale już widać, że te 22 mln to wcale nie tak mało – zysk netto spółki kolejowej za pierwszych 9 miesięcy ub.r. to ok. 51,7 mln zł. Jak wynika z wypowiedzi p.o. prezesa Krzysztofa Mamińskiego, ostatnie trzy miesiące 2017 r. również były dla spółki udane. Dla porównania, rok 2016 PKP Cargo zamknęło ze stratą netto na poziomie blisko 134 mln zł.