Worldwide Logistics Group (WWL), największa chińska firma logistyczna, ogłosiła swoja plany związane z ekspansją w Europie. Spółka, która kupiła udziały w polskiej spółce ATC Cargo, chce by nasz kraj stał się centrum operacyjnym nowego Jedwabnego Szlaku. Jacky Lim, prezez WWL stwierdził, cytowany przez Rynek Kolejowy, że "Polska ma potencjał, by stać się logistycznym sercem Europy."
Czytaj też: Na czym polega fenomen AliExpress?
Dzięki swojemu geograficznemu położeniu, Polska ma szansę stać się krajem tranzytowym pomiędzy Chinami, a krajami Unii Europejskiej, głównie Niemcami. Inwestycje WWL w Polsce mogą sięgnąć nawet trzech miliardów dolarów.
Zwiększenie zaangażowania WWL w Polsce może przynieść rewolucję w logistyce. Firmy będą mogły bowiem sprowadzać małe partie towarów - zamiast całego kontenera, jak ma to miejsce obecnie.
Będzie to możliwe szczególnie dzięki temu, że WWL nawiązał w tym roku strategiczną współpracę z PKP Cargo.
WWL i ATC Cargo rozważają też budowę dużego centrum logistycznego dla spółki Alibaba, największej chińskiej firmy handlowej. Oprócz sieci marketów i sklepów jest ona właścicielem kilku portali aukcyjnych, w tym coraz popularniejszego w Europie i Polsce Aliexpress. I w tym wypadku Polska mogłaby obsługiwać zamówienia z różnych państw unijnych.
A według danych Poczty Polskiej, cytowanych przez Puls Biznesu, w 2017 roku do Polski trafiło 500 tys. paczek z Chin. To o 200 proc. więcej, niż rok wcześniej.
Unia Europejska, Chiny i Stany Zjednoczone są trzema największymi światowymi partnerami w handlu międzynarodowym.
Ekspansja Alibaby i chińskich firm w Polsce może być niepokojąca dla konkurentów takich jak Allegro czy Amazon. Amerykański gigant buduje już jednak w Polsce swoje centra logistyczne od 2014 r. Zainwestował do tej pory w Polsce ponad 3 mld zł.