Rosyjska sieć dyskontów jednak nie wejdzie do Polski. "Projekt jest zamknięty". Mamy wymagania

Robert Kędzierski
Rosyjska sieć handlowa Svetofor, która planowała uruchomić w Polsce sieć dyskontów pod szyldem Mere, nie wejdzie na nasz rynek. Dla polskich konsumentów niska cena nie ma już największego znaczenia.

Dwa tygodnie temu informowaliśmy, że rosyjska sieć handlowa Svetor z Syberii chce podbić Polskę, Azerbejdżan, Rumunię, a nawet Niemcy. Między innymi w naszym kraju miała powstać sieć dyskontów Mere. W tym celu Rosjanie zarejestrowali w Krakowie spółkę Torgservice. Mieli też rozpocząć negocjacje handlowe.

"Projekt jest zamknięty"

Wiadomości Handlowe informują, że do ekspansji jednak nie dojdzie. Co prawda przedstawiciele sieci w żaden sposób nie skomentowali swoich planów, to jednak część dostawców, z którymi negocjowano, otrzymała informacje o treści: "Firma Torgservis wycofała się z Polski. Projekt jest zamknięty"

Polak nie chce pasztetu z palety?

Sieć chciała przyciągać konsumentów przede wszystkim ceną. Towary sprzedawane w marketach Mere miały być tańsze nawet o 20 proc. Głównie dzięki gorszej jakości i sprzedaży bezpośrednio z palet czy wielkich koszy.

Powody wycofania się Rosjan z polskiego rynku nie są do końca znane. Pewne wnioski nasuwają się jednak, kiedy weźmiemy pod uwagę badania

Wielka zmiana w podejściu Polaków

Dla polskich konsumentów jakość jest ważniejsza niż niska cena. To wielka zmiana w zachowaniu. Jeszcze w roku 2015 cena była najistotniejsza dla 83 proc. konsumentów, jakość liczyła się dla 67 proc. Dziś jakość liczy się dla 88 proc. badanych. 

Ponadto 80 proc. badanych twierdzi, że lubi supermarkety ze względu na szeroki asortyment oferowanych produktów. 

Polscy konsumenci są też... przyzwyczajeni do gazetek. Lubią przeglądać oferty i planować w ten sposób zakupy. 

Dla Polaków spore znaczenie ma też sposób prezentowania towarów. Jesteśmy przyzwyczajeni do alejek, wyraźnych oznaczeń, ładnej ekspozycji. To, co syberyjska sieć oferuje klientom w Rosji raczej odbiega od naszych standardów. 

.. źródło: Mere

Rosyjskiej sieci byłoby trudno konkurować w Polsce, bo Lidl czy Biedronka działają na o wiele większą skalę. To zapewnia im silną pozycję negocjacyjną z dostawcami. Ponad sto sklepów Mere nie miałoby szans w starciu z Biedronką, która ma 2800 marketów czy Lidlem (ponad 600 marketów).

Rosjanie najwyraźniej nie docenili też siły polskiej sieci Dino, która rozwija się niezwykle dynamicznie i ma już w Polsce ponad 800 placówek. 

Czytaj też: Dealz wchodzi do Polski. Ma tego samego właściciela co znane Pepco

Sieć Svetofor ma aktualnie ok. 800 sklepów, głównie w Rosji, ale także w Kazachstanie, na Białorusi i w Chinach. Pierwszy sklep otworzono w 2009 r.

***

Zbigniew Grycan: Dobrze mi się wiodło, bo przede wszystkim dbałem o jakość swoich produktów [NEXT TIME]

Więcej o: