Dostałeś SMS-a z numeru 7247? Nie reaguj. Możesz mieć spore kłopoty

Robert Kędzierski
Coraz więcej osób otrzymuje "dziwne" SMS-y. Adresaci są namawiani, by skorzystali z możliwości usunięcia numeru z bazy reklamodawców. My wyjaśniamy, w jaki sposób pozbyć się natrętów. Pomaga w tym RODO.
Zobacz wideo

Do polskich użytkowników sieci komórkowej trafia coraz więcej dziwnych wiadomości SMS. Ich nadawca przekonuje, że umożliwia usunięcie numeru z baz reklamodawców. Za jednym kliknięciem moglibyśmy więc uwolnić się od natarczywych telemarketerów.

SMS-y zachęcające do usunięcia numeru telefonu z bazy reklamodawcówSMS-y zachęcające do usunięcia numeru telefonu z bazy reklamodawców Fot. Niebezpiecznik

Jak wyjaśnia Niebezpiecznik.pl, link umieszczony w wiadomości kieruje do strony stop-sms.pl. Ta pyta nas o adres e-mail. Kolejny link prowadzi do strony z ankietami. Ich wypełnienie wymaga wyrażenia różnego rodzaju zgód marketingowych.

Już to samo w sobie może sprawić, że telemarketerzy będą do nas dzwonić znacznie częściej. Ale przecież my mieliśmy się ich pozbyć. O co więc chodzi?

Ankieta konsumenckaAnkieta konsumencka Fot. Niebezpiecznik

Informacja o możliwości usunięcia numeru z bazy reklamowej to pułapka. Blokada wiadomości miałaby bowiem dotyczyć wyłącznie jednej firmy. To na pewno nie uwolni nas od problemu niechcianych telefonów, SMS-ów i reklam. Usuniemy numer z jednej bazy, ale jednocześnie dopiszemy go do innej. 

Dostałem dziwną wiadomość. Co robić?

Według nas najlepszą metodą jest zignorowanie wiadomości. Klikanie na linki zawarte w SMS jest bowiem dla nadawcy sygnałem, że numer jest aktywny. Już sama reakcja na tego rodzaju spam może wiec przysporzyć kłopotów. Jeszcze większe mogą mieć ci, którzy na stronach, do których kieruje wiadomość, podadzą swoje dane. Mogą zostać zalani przez nowe reklamy, wiadomości i telefony.

Nęka mnie telemarketer, co robić?

Skorzystać z RODO. Każda firma zajmująca się telemarketingiem czy sprzedażą musi mieć Inspektora Ochrony Danych. Jeśli telemarketer do nas dzwoni warto więc go spytać: kto jest administratorem danych osobowych, jakie są jego dane, adres e-mail. Informacja o IOD musi też znaleźć się na stronie firmy, która się z nami skontaktuje. Oczywiście w przypadku firm, które działają legalnie. 

Napisz wniosek i wycofaj zgody

Do inspektora danych osobowych należy skierować wniosek. Podajemy w nim swoje dane identyfikacyjne i wyrażamy chęć cofnięcia wszystkich zgód na przetwarzanie danych w celach marketingowych. 

Czytaj też: Koniec z naciąganiem na SMS-y. Orange blokuje usługę. Czekamy na pozostałych operatorów

Inspektor Ochrony Danych jest odpowiedzialny za to, by podmioty powiadomić o naszej decyzji wszystkie podmioty, którym udostępniał dane. To dobre rozwiązanie, inaczej musielibyśmy wysyłać dziesiątki a może i setki żądań samodzielnie. IOD nas w tym wyręczy. 

Najlepiej zapobiegać

Rewolucja, którą wprowadziło RODO nie będzie jednak skuteczna, jeśli nie zmienimy podejścia do naszych danych. Wpisywanie numeru telefonu czy adresu e-mail do podejrzanych formularzy w sieci może sprawić, że cenne informacje trafią do szerszego grona odbiorców. Nie warto ich zatem podawać bez potrzeby.