Do polskich użytkowników sieci komórkowej trafia coraz więcej dziwnych wiadomości SMS. Ich nadawca przekonuje, że umożliwia usunięcie numeru z baz reklamodawców. Za jednym kliknięciem moglibyśmy więc uwolnić się od natarczywych telemarketerów.
SMS-y zachęcające do usunięcia numeru telefonu z bazy reklamodawców Fot. Niebezpiecznik
Jak wyjaśnia Niebezpiecznik.pl, link umieszczony w wiadomości kieruje do strony stop-sms.pl. Ta pyta nas o adres e-mail. Kolejny link prowadzi do strony z ankietami. Ich wypełnienie wymaga wyrażenia różnego rodzaju zgód marketingowych.
Już to samo w sobie może sprawić, że telemarketerzy będą do nas dzwonić znacznie częściej. Ale przecież my mieliśmy się ich pozbyć. O co więc chodzi?
Ankieta konsumencka Fot. Niebezpiecznik
Informacja o możliwości usunięcia numeru z bazy reklamowej to pułapka. Blokada wiadomości miałaby bowiem dotyczyć wyłącznie jednej firmy. To na pewno nie uwolni nas od problemu niechcianych telefonów, SMS-ów i reklam. Usuniemy numer z jednej bazy, ale jednocześnie dopiszemy go do innej.
Według nas najlepszą metodą jest zignorowanie wiadomości. Klikanie na linki zawarte w SMS jest bowiem dla nadawcy sygnałem, że numer jest aktywny. Już sama reakcja na tego rodzaju spam może wiec przysporzyć kłopotów. Jeszcze większe mogą mieć ci, którzy na stronach, do których kieruje wiadomość, podadzą swoje dane. Mogą zostać zalani przez nowe reklamy, wiadomości i telefony.
Skorzystać z RODO. Każda firma zajmująca się telemarketingiem czy sprzedażą musi mieć Inspektora Ochrony Danych. Jeśli telemarketer do nas dzwoni warto więc go spytać: kto jest administratorem danych osobowych, jakie są jego dane, adres e-mail. Informacja o IOD musi też znaleźć się na stronie firmy, która się z nami skontaktuje. Oczywiście w przypadku firm, które działają legalnie.
Do inspektora danych osobowych należy skierować wniosek. Podajemy w nim swoje dane identyfikacyjne i wyrażamy chęć cofnięcia wszystkich zgód na przetwarzanie danych w celach marketingowych.
Czytaj też: Koniec z naciąganiem na SMS-y. Orange blokuje usługę. Czekamy na pozostałych operatorów
Inspektor Ochrony Danych jest odpowiedzialny za to, by podmioty powiadomić o naszej decyzji wszystkie podmioty, którym udostępniał dane. To dobre rozwiązanie, inaczej musielibyśmy wysyłać dziesiątki a może i setki żądań samodzielnie. IOD nas w tym wyręczy.
Rewolucja, którą wprowadziło RODO nie będzie jednak skuteczna, jeśli nie zmienimy podejścia do naszych danych. Wpisywanie numeru telefonu czy adresu e-mail do podejrzanych formularzy w sieci może sprawić, że cenne informacje trafią do szerszego grona odbiorców. Nie warto ich zatem podawać bez potrzeby.