Chodzi o przebudowanie i dostosowanie fragmentu DK 18 w województwie lubuskim, o czym informuje oddział GDDKiA w Zielonej Górze. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w maju musiała unieważnić przetarg, bo pięciu chętnych chciało za jego realizację więcej, niż zakładał budżet. GDDKiA zaplanowała wydać na ten cel 303,8 mln zł mln zł, tymczasem najtańsza oferta opiewała na ponad 308 mln zł. Później pojawiały się głosy ze strony ekspertów, że różnica była na tyle nieduża, że unieważnianie przetargu można uznać za błędną decyzję.
W czerwcu rozpisano nowy przetarg i właśnie otwarto koperty ze zgłoszeniami. Jest ich osiem, jak podaje GDDKiA, "oferty mieszczą się w kosztorysie". 22 kilometry A18 chcą budować:
Najkorzystniejsza cenowo jest oferta ostatnia - Kobylarni i Mirbudu. Co się stało, że w powtórzonym przetargu oferty nie przekroczyły budżetu? "Ponowny przetarg odbył się na nieco innych warunkach, co było wcześniej zapowiadane. Zmodyfikowany został zakres inwestycji, a kryterium wyboru wykonawcy stanowiła wyłącznie cena, przy ściśle określonych zasadach jakości realizacji inwestycji" - wyjaśnia GDDKiA, dodając, że zmian dokonano po analizie dotychczasowych postępowań przetargowych.
"Podstawą kalkulacji kosztów przez oferentów był projekt budowlany wraz z jego uszczegółowieniem, czyli projektem wykonawczym, przedmiar robót i specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych" - czytamy dalej w komunikacie.
Czytaj też: Rynek nieruchomości to bańka? Prezes Budimeksu: Nie ma podstaw, by ceny mieszkań spadały
Chodzi dokładnie o przebudowę południowej jezdni DK18 na odcinku od 11,86 km do 33,76 km. Poza samą jezdnią przetarg wykonawca ma zbudować Obwód Utrzymania Autostrady (OUA), węzeł autostradowy Żary (przebudować elementy istniejącego węzła) oraz obiekty inżynierskie (trzy wiadukty, trzy przejścia dla zwierząt nad autostradą, most i przejście pod autostradą).
Obecna DK18 łączy autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Pierwszą "wersję" drogi, która teraz stanowi nitkę południową, zbudowali Niemcy w latach 30. ubiegłego wieku - był to fragment autostrady Berlin-Wrocław.
Przekształcanie DK18 na całym fragmencie Olszyna-Golnice w autostradę zaczęło się wiele lat temu. Jezdnia północna została dobudowana w 2006 roku. Teraz trzeba dobudować jezdnię południową. Inwestycję podzielono na cztery odcinki:
- węzeł Olszyna do km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia),
- od km 11,86 (ponad kilometr za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa - tego odcinka dotyczy omawiany powyżej przetarg),
- od km 33,76 (blisko 4 km przed węzłem Iłowa) - granica województwa,
- granica województwa - węzeł Golnice.
Budowa całej A18 Olszyna-Golnice miała zostać zakończona w 2023 roku. Całość miała kosztować ponad miliard złotych.