Jak informuje resort infrastruktury, w ramach inwestycji na trasie zamontowane zostaną urządzenia i system ERTMS/ETCS poziomu 2. Będą dostosowane do współpracy z nowymi urządzeniami sterowania ruchem pociągów na stacjach Psary, Góra Włodowska oraz posterunku Knapówka. Modernizacji zostanie poddany odcinek Centralnej Magistrali Kolejowej o długości 210 kilometrów.
W 2023 r. czas przejazdu ze stolicy do Krakowa i Katowic skróci się do poniżej 2 godzin. CMK będzie pierwszą linią w kraju, na której pociągi pojadą z prędkością powyżej 200 km/h
- powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Jak mówi prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, na innych odcinkach też będzie zwiększana prędkość. Zaznaczył, że chodzi tu przede wszystkim o odcinek Grodzisk Mazowiecki - Warszawa. Dziś dopuszczalna prędkość to 160 kilometrów na godzinę. Merchel zapewnił, że będzie możliwe podniesienie prędkości do 200 kilometrów na godzinę, ale konieczne będzie odseparowanie ruchu i pozostawienie najszybszych składów na linii dalekobieżnej.
Unijne przepisy nakazują, by systemy bezpieczeństwa były zamontowane na każdej trasie, na której pociągi mogą jechać z prędkością przekraczającą 160 kilometrów na godzinę. System zapewnia stałą łączność z kabiną maszynisty i kontroluje między innymi prędkość. W razie zagrożenia system automatycznie zatrzymuje pociąg.
W poniedziałek została też podpisana umowa na budowę wiaduktu drogowego na Centralnej Magistrali Kolejowej w Zachorzowie Kolonii (woj. łódzkie). Zastąpi on kolizyjny przejazd kolejowo-drogowy. Wiadukt ma być gotowy w 2021 r.
Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, na CMK obecnie postępuje modernizacja stacji w Idzikowicach oraz modernizacja 14 obiektów inżynieryjnych na szlaku Idzikowice - Opoczno. Rozpocznie się także budowa bezkolizyjnych skrzyżowań w Koziej Wsi i Motycznie.