LOT nie zgadza się na nowe logo Lufthansy i idzie do sądu. Chodzi o kolor tła pod symbolem żurawia

Polskie linie lotnicze LOT i niemiecki przewoźnik Lufthansa weszły w spór prawny. Rzecz dotyczy nowego logotypu Niemców, na którego rejestrację nie chce zgodzić się polski przewoźnik. Najwyraźniej są zbyt podobne. Postępowanie jest w toku.

W 2018 r. Lufthansa przeszła rebranding, a w jego ramach - odświeżenie logotypu, co jest częstym zabiegiem. Sęk w tym, że symbol na granatowym tle, który znalazł się na statecznikach samolotów, przypomina ten, którym posługują się polskie linie LOT. Polski przewoźnik wniósł sprzeciw za pośrednictwem swoich prawników. Trwa spór, którego finał trudno przewidzieć. Poprosiliśmy PLL LOT o podzielenie się szczegółami swojego stanowiska, ale linie odmówiły komentarza, potwierdzając jedynie, że spór faktycznie ma miejsce.

LOT zgłosił sprzeciw wobec rejestracji logotypu - ikony żurawia na granatowym tle statecznika samolotu. Z racji na dobro toczącego się postępowania nie komentujemy sprawy

- podało w odpowiedzi biuro prasowe LOT-u.

Symbolem Lufthansy jest żuraw - podobnie jak w przypadku polskich linii lotniczych. Wcześniej Lufthansa używała żółtego tła. Podobieństwa między logotypami rzeczywiście uwydatniły się w momencie, gdy w ramach rebrandingu niemieckiego przewoźnika, na maszynach zmieniono tło żółte na granatowe. To może stwarzać wysokie ryzyko pomyłki - szczególnie wśród klientów linii lotniczych.

>>> Stewardesa Justyna Kłęk opowiada o tajnikach swojego zawodu. Sprawdź, czego nie wiesz:

Zobacz wideo

Lufthansa była pierwsza

Symbol żurawia, tak charakterystyczny dla polskiego przewoźnika, powstał w 1931 r. i został zaprojektowany przez Tadeusza Lucjana Gronowskiego, absolwenta Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Pięknych w Paryżu. Słynną École supérieure des beaux-Arts ukończyli także m.in. Eugène Delacroix, czy Henri Matisse, a wśród Polaków - Jacek Malczewski, Tadeusz i Karol Stryjeńscy, Alina Szapocznikow Edward Wittig, czy Małgorzata Starowieyska. Jednak to Lufthansa jako pierwsza użyła symbolu żurawia dla oznaczenia swoich samolotów, bo już w 1918 r. Nie było z tym jednak żadnego problemu, dopóki tła, na których umieszczano symbole na maszynach było w wyraźnie różnych kolorach.