Pierwszy pociąg z Chin dotarł do Polski bez przeładunku na granicy UE. Przejechał Nowym Jedwabnym Szlakiem

W niedzielę do stacji Hrubieszów LHS dotarł pierwszy pociąg, który jedzie bezpośrednio z Chin do Sławkowa. Transport ruszył w Wigilię i przejechał trasę tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku. Korzystał z linii szerokotorowej, dzięki czemu uniknął przeładunku na granicy Unii Europejskiej.
Zobacz wideo

5 stycznia 2020 r. w godzinach porannych do stacji Hrubieszów LHS, na granicy polsko-ukraińskiej, dotarł pierwszy pociąg bezpośrednio z Chin - poinformował na swojej stronie przewoźnik PKP LHS. Pociąg ruszył 24 grudnia w Xi’an w środkowo-wschodnich Chinach, czyli 13-milionowego miasta, które jest ważnym ośrodkiem gospodarczym z rozwiniętym przemysłem wysokich technologii, maszynowym, elektrotechnicznym i hutniczym. To również dawna stolica Chin, w której niegdyś zaczynała się trasa Jedwabnego Szlaku.

Transport przejechał przez północną część Chin aż dotarł do miasta Dostyk w Kazachstanie przy granicy z Chinami, gdzie został przeładowany na linię kolejową o szerokim rozstawie toru (1520 mm). Pociąg przejechał przez Kazachstan, Rosji i Ukrainę aż dotarł do Hrubieszowa w Polsce. Stacja docelowa to Euroterminal Sławków w województwie śląskim, czyli najbardziej wysunięty na zachód terminal kolei szerokotorowej LHS (Linia Hutnicza Szerokotorowa).

Pierwszy pociąg dotarł do Sławkowa bezpośrednio z ChinPierwszy pociąg dotarł do Sławkowa bezpośrednio z Chin fot. Euroterminal Sławków (euterminal.pl)

Długość całej trasy z miasta Xi’an przez środkową Azję do Sławkowa LHS wynosi 9477 km. Pociąg do Sławkowa powinien dotrzeć we wtorek, a cała podróż zajmie mu zaledwie 12 dni. Uruchomienie połączenia jest efektem kilkuletniej pracy nad projektem i elementem tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku.

Cieszę się, że pociąg szybko i bezpiecznie dotarł do Polski, wykorzystując najdalej na Zachód wysuniętą linię szerokotorową. Dzięki temu rozszerzamy naszą ofertę transportową i logistyczną o kolejne produkty intermodalne. Wpisuje się to w strategię spółki, której celem jest dywersyfikacja przewozów i kierunków transportu

– mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, cytowany na stronie PKP LHS.

Dzięki wykorzystaniu polskiej infrastruktury PKP LHS, transport mógł dotrzeć do Sławkowa bez konieczności przeładunku na granicy z Unią Europejską. Dopiero w terminalu kontenerowym Sławków LHS towary zostały przeładowane na wagony kolejowe i samochody, skąd wyruszyły do odbiorców docelowych. Terminal ma siatkę stałych połączeń kolejowych m.in. z Gdańskiem, Swarzędzem, Maddaloni we Włoszech czy Schwarzheide w Niemczech - chwali się PKP LHS.

O wyborze szerokotorowej linii LHS zdecydowały nasze atuty, takie jak: brak konieczności przeładunku na granicy Unii Europejskiej, możliwość prowadzenia najdłuższych pociągów kontenerowych w Europie o długości do 950 m oraz potencjał „Euroterminala Sławków”. To hub logistyczny posiadający duże możliwości dalszej dystrybucji ładunków z Chin oraz ich koncentracji i wysyłki w drogę powrotną. Sławków to również początek trans-kaspijskiej trasy TMTM, co stwarza dogodną możliwość eksportu żywności a tym samym zbalansowania ładunków w kierunku do Chin. Jestem przekonany, że obie trasy odegrają ważną rolę w rozwoju przewozów kolejowych na Nowym Jedwabnym Szlaku

– stwierdza Dariusz Sikora, członek zarządu do spraw handlu i eksploatacji PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.