Pierwszy pociąg z Chin dotarł do Polski bez przeładunku na granicy UE. Przejechał Nowym Jedwabnym Szlakiem
5 stycznia 2020 r. w godzinach porannych do stacji Hrubieszów LHS, na granicy polsko-ukraińskiej, dotarł pierwszy pociąg bezpośrednio z Chin - poinformował na swojej stronie przewoźnik PKP LHS. Pociąg ruszył 24 grudnia w Xi’an w środkowo-wschodnich Chinach, czyli 13-milionowego miasta, które jest ważnym ośrodkiem gospodarczym z rozwiniętym przemysłem wysokich technologii, maszynowym, elektrotechnicznym i hutniczym. To również dawna stolica Chin, w której niegdyś zaczynała się trasa Jedwabnego Szlaku.
Transport przejechał przez północną część Chin aż dotarł do miasta Dostyk w Kazachstanie przy granicy z Chinami, gdzie został przeładowany na linię kolejową o szerokim rozstawie toru (1520 mm). Pociąg przejechał przez Kazachstan, Rosji i Ukrainę aż dotarł do Hrubieszowa w Polsce. Stacja docelowa to Euroterminal Sławków w województwie śląskim, czyli najbardziej wysunięty na zachód terminal kolei szerokotorowej LHS (Linia Hutnicza Szerokotorowa).
Pierwszy pociąg dotarł do Sławkowa bezpośrednio z Chin fot. Euroterminal Sławków (euterminal.pl)
Długość całej trasy z miasta Xi’an przez środkową Azję do Sławkowa LHS wynosi 9477 km. Pociąg do Sławkowa powinien dotrzeć we wtorek, a cała podróż zajmie mu zaledwie 12 dni. Uruchomienie połączenia jest efektem kilkuletniej pracy nad projektem i elementem tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku.
Cieszę się, że pociąg szybko i bezpiecznie dotarł do Polski, wykorzystując najdalej na Zachód wysuniętą linię szerokotorową. Dzięki temu rozszerzamy naszą ofertę transportową i logistyczną o kolejne produkty intermodalne. Wpisuje się to w strategię spółki, której celem jest dywersyfikacja przewozów i kierunków transportu
– mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, cytowany na stronie PKP LHS.
Dzięki wykorzystaniu polskiej infrastruktury PKP LHS, transport mógł dotrzeć do Sławkowa bez konieczności przeładunku na granicy z Unią Europejską. Dopiero w terminalu kontenerowym Sławków LHS towary zostały przeładowane na wagony kolejowe i samochody, skąd wyruszyły do odbiorców docelowych. Terminal ma siatkę stałych połączeń kolejowych m.in. z Gdańskiem, Swarzędzem, Maddaloni we Włoszech czy Schwarzheide w Niemczech - chwali się PKP LHS.
O wyborze szerokotorowej linii LHS zdecydowały nasze atuty, takie jak: brak konieczności przeładunku na granicy Unii Europejskiej, możliwość prowadzenia najdłuższych pociągów kontenerowych w Europie o długości do 950 m oraz potencjał „Euroterminala Sławków”. To hub logistyczny posiadający duże możliwości dalszej dystrybucji ładunków z Chin oraz ich koncentracji i wysyłki w drogę powrotną. Sławków to również początek trans-kaspijskiej trasy TMTM, co stwarza dogodną możliwość eksportu żywności a tym samym zbalansowania ładunków w kierunku do Chin. Jestem przekonany, że obie trasy odegrają ważną rolę w rozwoju przewozów kolejowych na Nowym Jedwabnym Szlaku
– stwierdza Dariusz Sikora, członek zarządu do spraw handlu i eksploatacji PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.
-
Mini lockdown w warmińsko-mazurskim. Kolejne regiony powinny mieć się na baczności [WYKRES DNIA]
-
Luka VAT. Ekonomista miażdży retorykę premiera. "Kłamstwa vatowskie są aż cztery"
-
Poseł Lewicy chce dopłaty do 500+ za "dziecko poczęte". Otrzymał zaskakującą odpowiedź
-
Niemcy. Przemyt wszech czasów. W Hamburgu przechwycono 16 ton kokainy. "To przebija wszystko"
-
Rekordowe zarobki w górnictwie. W grudniu to średnio 18,7 tys. zł. Wszystko przez sowite premie
- Osoby, które przejdą w 2021 roku na emeryturę, mogą liczyć na wyższe świadczenie. Przez COVID-19
- Waloryzacja emerytur. Wskaźnik najwyższy od 10 lat, ale najbiedniejsi emeryci zyskają tylko 50 zł
- PIT 2021. Zwrot podatku - jak sprawdzić kiedy go otrzymamy? Ile się czeka?
- Rząd zmieni zasady świadczenia pielęgnacyjnego? Posłanka KO: Znów chcą wyprowadzić rodziców na ulicę
- Nowe obostrzenia na Mazurach. "Rząd nie patrzy racjonalnie. U nas nie było tak, jak w Zakopanem"