Nie tylko Tesco ma kłopoty w Polsce. Zmierzch hipermarketów, przegrywają z dyskontami

Problemy polskiego oddziału Tesco, który poinformował o zamknięciu pięciu kolejnych sklepów, to tylko swego rodzaju czubek góry lodowej. Hipermarkety w Polsce tracą rynek, przejmują go dyskonty. W siłę rosną Biedronka, Lidl, Żabka, a nawet polskie Dino.
Zobacz wideo

Związkowcy Tesco alarmują, jak już informowaliśmy, że polski oddział brytyjskiego giganta znów się kurczy. Sieć zamknie bowiem w Polsce pięć kolejnych sklepów. Mało tego - wyniki opublikowane przez brytyjską centralę nie napawają optymizmem, widać w nich bowiem wyraźne spadki.

Hipermarkety tracą rynek, zyskują dyskonty i małe sklepy

Problem jest jednak szerszy, bo trudne chwile w Polsce przeżywają niemal wszystkie hipermarkety. Z badań GfK Polonia, cytowanych przez "Rzeczpospolitą" wynika, że sprzedaż w tym segmencie spadła o 2,3 proc. w ciągu roku. W tym samym czasie branża rosła. Najsilniej odczuły to jednak dyskonty, które odnotowały wzrost sprzedaż o aż 8,2 proc.

"Dominacja dyskontów w Polsce nie podlega dziś żadnej wątpliwości. Ten segment rozwija się najszybciej i nic nie wskazuje na to, by dynamika sprzedaży miała osłabnąć. Oprócz coraz bardziej kompleksowej oferty, dyskonty zyskują kolejnych klientów dzięki coraz większemu dotarciu i bliskości konsumentów" - wyjaśnia cytowany przez Portal Spożywczy Michał Maksymiec, Retailers Vertical Client Director w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Biedronka, Lidl i Żabka rosną w siłę. Liczy się też Dino

Dodaje też, że o dominacji dyskontów i małych sklepów świadczą liczby - Biedronka ma w Polsce niemal 3 tys. sklepów, Lidl blisko 700. Żabka ma natomiast już 6 tys. placówek. Dynamicznie rozwijają się też polskie sieci: Dino i Polomarket.

Znacząco zmieniły się też proporcje w rynku dóbr szybkozbywalnych (FMCG). Dziesięć lat temu liderem były tu hipermarkety, dziś odpowiadają za 13 proc sprzedaży. w tym segmencie. Jednocześnie dyskonty wysunęły się na pozycję lidera - odpowiadają za 34 proc. sprzedaży.

Czytaj też: Sieć polskich supermarketów Dino rośnie jak na drożdżach. Za jej sukcesem stoi tajemniczy miliarder

Sklepy wielkopowierzchniowe dalej będą tracić

Hipermarkety, zwane też sklepami wielkopowierzchniowymi, według przewidywań analityków, nadal będą tracić udział w rynku. Z danych Euromonitor International, przygotowanych dla "Rzeczpospolitej", w 2020 r. spadek sprzedaży ma się pogłębić - z 2,2 do 2,4 proc.