CPK jako inwestycja strategiczna cieszy się wsparciem polskiego rządu. - We współpracy z Japonią liczymy na pozyskanie najnowocześniejszych technologii oraz dostępu do wiedzy z zakresu organizacji i zarządzania dużymi projektami. Polska ma do zaoferowania stronie japońskiej możliwości prowadzenia biznesu na skalę, która jest dziś nie do uzyskania w żadnym innym europejskim kraju - powiedział Marcin Horała, wiceminister w resorcie infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK.
Tokijskie lotnisko przesiadkowe Narita jest jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu. Jeśli polskiej delegacji uda się ustalić szczegóły, bardzo możliwe, że to ten port lotniczy stanie się strategicznym partnerem w polskim projekcie CPK. Po pierwszych rozmowach w grudniu 2019 r., 22 stycznia 2020 r. rozpocznie się kolejne spotkanie z japońską spółką w ramach dialogu technicznego.
Podczas wizyty w Japonii wiceminister infrastruktury Marcin Horała i prezes CPK Mikołaj Wild spotkali się z wiceministrem transportu Japonii Naoki Fujii i prezesem spółki zarządzającej lotniskiem Narita Akihiko Tamurą. Tematem była potencjalna współpraca przy inwestycjach lotniskowych oraz wsparcie przy projektowaniu i budowie w Polsce Kolei Dużych Prędkości, które są elementem inwestycji CPK. Wiceszef ministerstwa infrastruktury Japonii Naoki Fujii zapewnił, że jego kraj będzie współpracował z Polską w realizacji CPK
- czytamy w komunikacie CPK.
Rozmowy polskiej delegacji w Japonii rozpoczęły się 20 stycznia. To kolejne po rozmowach z francuskimi kolejami SNCF - właścicielem pociągów TGV - zagraniczne spotkanie przedstawicieli CPK. Celem rozmów jest zapewnienie strategicznego partnerstwa dla budowy największego jak dotychczas projektu komunikacyjnego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem Kolei Dużych Prędkości (KDP). W ubiegłym tygodniu Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło, że Komisja Europejska w ramach Programu Wspierania Reform Strukturalnych przyznała spółce CPK 3 mln zł dofinansowania na współpracę z Francją.