Inflacja pożera oszczędności. Rosnące ceny i rachunki frustrują Polaków. Przez kogo jest drogo?

Inflacja znów negatywnie zaskoczyła ekonomistów. Ceny w styczniu 2020 r. wzrosły aż o 4,4 proc. Oszczędności są wręcz pożerane, a wyższe ceny w sklepach i coraz szybciej rosnące rachunki irytują Polaków. Czy kogoś można obwinić za galopujące ceny, co jest ich przyczyną? Na te pytania odpowiedzą goście programu "Studio Biznes". Gościem Łukasza Kijka będzie też Robert Mularczyk, przedstawiciel Toyota Motor Poland. Wyjaśni, o czym może świadczyć ostre hamowanie sprzedaży aut w Europie.

Inflacja w styczniu zaskoczyła nawet największych pesymistów. Według szacunkowych danych GUS wyniosła bowiem 4,4 proc. Ceny żywności, napojów i wyrobów tytoniowych urosły - porównując rok do roku - o aż o 6,7 proc. Od grudnia 2019 r. z kolei aż o 1,7 proc. W dłuższej perspektywie czasowej wzrost cen jest jeszcze bardziej widoczny - wystarczy przypomnieć, że w 2015 roku ówczesny kandydat na prezydenta Andrzej Duda pojawił się w jednym ze sklepów na Podkarpaciu, gdzie zrobił zakupy na 37 zł. Na początku lutego ten sam koszyk zakupowy odtworzyli dziennikarze "Gazety Wyborczej".  Dzisiejszy koszt zakupów to 47 zł 16 gr. - o blisko 30 proc więcej. Według najnowszych badań Polacy zauważają rosnące ceny w sklepach i są tym sfrustrowani. Kto za to odpowiada? Czy galopującym cenom towarów i usług można zapobiec? Na ten temat Łukasz Kijek, redaktor naczelny Next Gazeta.pl, porozmawia w programie "Studio Biznes" z dr Małgorzatą Starczewską-Krzysztoszek, ekonomistką z Wydział Nauk Ekonomicznych UW i Aleksandrem Łaszkiem, głównym ekonomistą Forum Obywatelskiego Rozwoju. W programie Robert Mularczyk, PR senior manager Toyota Motor Poland i Toyota Central Europe odpowie na pytanie, czy ostro hamująca sprzedaż aut w Europie sygnał hamowania gospodarki? Daniel Maikowski przedstawi najciekawsze TopAppki, a Tomasz Korniejew, redaktor naczelny Moto.pl, w "Studiu Moto" wyjaśni dlaczego producenci nie przekreślili jeszcze klasycznych aut kombi klasy średniej.

Więcej o: