Rosyjski Suchoj Superjet 100. Miał być konkurencją dla Airbusa, ale nikt go nie chce. Poza Aerofłotem

Wyprodukowany przez Rosjan samolot pasażerski Suchoj Superjet 100 miał być konkurencją dla Airbusa, czy popularnego Bombardiera. Mimo że wszedł do użytku w 2011 r., nadal nie ma chętnych na jego zakup. W tym roku jedyną firmą, która złożyła zamówienie na rosyjskiego Superjeta jest państwowy przewoźnik Aerofłot.

Jak podaje RynekLotniczy.pl, budowa samolotu Suchoj Superjet 100 pochłonęła miliardy dolarów. Odrzutowiec był pierwszą maszyną pasażerską wyprodukowaną po rozpadzie Związku Radzieckiego. Z inwestycją wiązano spore nadzieje, miała być konkurencją dla popularnych, zachodnich samolotów pasażerskich. Szacowano, że do 2024 r. sprzeda się 800 maszyn, z czego 500 poza Rosją. Obecnie jedynym klientem zamawiającym Superjety jest państwowy przewoźnik z Rosji.

>>> LOT chce kupić linie Condor. "Wchodzą w nieznany dla siebie segment rynku"

Zobacz wideo

Nie ma chętnych na Superjeta

Producentem niechcianego odrzutowca jest Sukhoi Civil Aircraft, firma kontrolowana przez rosyjską spółkę państwową Rostec. Jak donosi Reuters, problematyczny jest zarówno popyt, jak obsługa, a także tempo dostarczania części zamiennych, które ponoć pozostawia sporo do życzenia. M.in. z tych powodów w czynnej służbie są obecnie raptem 142 Superjety. 54 z nich latają w Aerofłocie, który jeszcze w 2020 r. odbierze kolejnych 17 maszyn. Dwa lata temu rosyjskie państwowe linie lotnicze podpisały ponadto umowę dzierżawy dla 100 odrzutowców na lata 2019-2026.

Na tym lista z zamówieniami dla Superjeta się kończy. Inaczej niż w przypadku innych producentów, nie ma zamówień w kolejce, które pozwoliłyby zwiększyć płynność produkcyjną i zapewnić stabilną sprzedaż. Jak podała agencja, Sukhoi Civil Aircraft odmówił udzielenia szczegółów dotyczących jej planów produkcyjnych i aktualnego stanu zamówień. Ustaliła jednak, że żadna z trzech największych, prywatnych linii lotniczych w Rosji - Ural Airlines, UTair i S7 - nie złożyły zamówień choćby na sztukę Superjeta.

Więcej o:
Komentarze (299)
Rosyjski Suchoj Superjet 100. Miał być konkurencją dla Airbusa, ale nikt go nie chce. Poza Aerofłotem
Zaloguj się
  • koenzymq10

    Oceniono 79 razy 57

    tak się kończą eksperymenty pt. "wielki narodowy [tu wstaw nazwę produktu, np. samochód elektryczny, samolot, wóz opancerzony].
    Rozwój pochłonął miliardy (połowa wyprowadzona dla znajomych królika) przepompowane z jakiegoś tzw. Narodowego Funduszu Rozwoju (obsadzonego przez znajomych królika).
    Następnie sprzedało się sztuk pińć, reszta do utylizacji,a prawdziwy produkt i tak sie kupi od Niemców czy Amerykanów.
    Tak kończą wszystkie Narodowe Programy Rozwoju Dumy Narodowej.

  • ps11111ps

    Oceniono 55 razy 29

    Matołuszu!! Czas na nasz polski narodowy centralny konkurent dla airbusa. Po sukcesie milkona aut elektrycznych czas na milion (no choćby 1000) odrzutowców. Robocza nazwa to Polski Orzeł Jumbo Eco Baloon, w skrócie ... nie powiem, bo cenzura odrzuci

  • stavros2002

    Oceniono 34 razy 28

    Raczej nie jest to konkurencja dla Airbus tylko dla Bombardiera albo Embraera, które w ofercie mają samoloty krótkiego i średniego zasięgu porównywalne wielkością.

    Na klęsce SS100 zaważyły spektakularne katastrofy i jak wyżej napisano fatalny serwis. Poza tym nieufność do rosyjskich państwowych koncernów.

  • stavros2002

    Oceniono 33 razy 21

    SS100 to projekt przegrany. Oprócz zakupów Aeroflotu, które są podyktowanie politycznym prikazem, a nie ekonomią, Suchoj może liczyć na śladowe zamówienia linii z egzotycznych krajów. Największy perpektywiczny rynek, czyli Chiny wprowadzają własne samoloty o porównywalnych parametrach, a z Chinami rosyjska firma nie ma szans konkurować.

  • mistermadmat

    Oceniono 28 razy 18

    Aeroflot też go nie chce ale Wołodia tupnął obcasem i nie mieli wyjścia .

  • java77

    Oceniono 24 razy 18

    O ile mnie pamięć nie myli w czasie 2 pokazów rozbiły się 2 takie super dżety.Projekt ten start miał fatalny.A to zaważyło na dalszej dystrybucji.Głównym odbiorcą po za Rosją miały być Indie.

  • striepo

    Oceniono 21 razy 13

    Aeroflot też go nie chce ale będąc państwową firmą kupić go musiał.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX