Państwowe spółki hojne. Wydatki na reklamę wzrosły o jedną czwartą, najwięcej zyskały stacje TVP

Spółki Skarbu Państwa w 2019 roku na reklamę wydały o jedną czwartą więcej niż rok wcześniej. Najwięcej pieniędzy popłynęło do stacji TVP - dla publicznego nadawcy reklamy państwowych spółek do ważne źródło przychodu.

Państwowe spółki w 2019 roku wydały na reklamę 1,23 mld zł. O 23,9 proc. więcej niż w roku poprzednim. Spośród telewizji najwięcej z tych pieniędzy wpłynęło do stacji TVP - wynika z analizy przeprowadzonej przez prof. Tadeusza Kowalskiego z Wydziału Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego opublikowanej przez portal Wirtualnemedia.pl.

Zobacz wideo Czy prezydent zawetuje ustawę o 2 mld dla mediów publicznych? Zbigniew Girzyński odpowiada Gazeta.pl

Reklamy Spółek Skarbu Państwa ważne dla budżetów stacji TVP

Pod względem udziału w przychodach reklamy pochodzące od Spółek Skarbu Państwa najcenniejsze są dla TVP1. Stanowią 8,05 proc. przychodów z reklam uzyskanych w roku 2019. Warto podkreślić, że wszystkie wyliczenia w zestawieniu opierają się na danych cennikowych Kantar Media.

Pierwszy kanał telewizji otrzymał od państwowych spółek 124,7 mln zł. Dla TVP2 reklamy od państwowych podmiotów stanowiły 6,16 proc. budżetu. To kwota 101,5 mln zł. Stacja TVP Info uzyskała znacznie mniejszą, bo wynoszącą 8,9 mln zł kwotę. Stanowiła ona jednak 6,49 proc. przychodu. Spółki państwowe reklamują się też na kanale TVP Seriale. W 2019 roku wydały na to 23,5 mln zł, co dało kanałowi 7,1 proc. wpływu. TVP Sport uzyskała środki w wysokości 7,4 mln zł, co odpowiada za 6,75 proc. wpływów.

Czytaj też: Związkowcy TVP apelują do Dudy ws. 2 mld rekompensaty: Grozi nam stan niewypłacalności, zwolnienia

W przypadku telewizji Polsat reklamy z państwowych spółek odpowiadają za 2,83 proc. przychodu reklamowego, co daje kwotę 123,3 mln zł. TVN uzyskał z tego tytułu kwotę 31,3 mln zł, co stanowi 0,92 proc. przychodu.

TVP ze sporym wzrostem przychodów z reklam od Spółek Skarbu Państwa. Zyskał też Polsat

Na reklamę w telewizji państwowej spółki wydały o 30 proc. więcej niż w roku 2018. Porównując wzrost wpływów dla poszczególnych stacji największym wygranym także może czuć się Polsat - wpływy jego stacji ogółem wyniosły w roku 2019 179,5 mln zł. Rok wcześniej było to 117,2 mln zł. Wzrost między rokiem 2019 i 2018 wynosi więc 53 proc.

TVP odnotowała wzrost wynoszący 27 proc. - Spółki Skarbu Państwa w 2018 roku we wszystkich stacjach publicznego nadawcy wydały 242,94 mln zł, a w zeszłym roku 308,4 mln zł.

W przypadku stacji z grupy TVN wzrost wyniósł 4 proc. - wydatki wzrosły z 46,3 mln w roku 2018 do 48,4 mln w roku 2019.

Prawie dwa mld zł dla mediów publicznych? Ustawa czeka na podpis prezydenta

Możliwe, że podobnie jak w tym roku, również w roku 2020 media publiczne otrzymają dofinansowanie z budżetu państwa tytułem rekompensaty za straty abonamentowe. Tym razem mowa o rekordowej sumie blisko dwóch mld zł, które do podziału otrzymają TVP i Polskie Radio.

W momencie powstawania tekstu nie ma jednak pewności, że prezydent złoży swój podpis pod ustawą przyjętą przez Sejm. Prezydent Andrzej Duda, według nieoficjalnych informacji, za poparcie ustawy żąda bowiem dymisji Jacka Kurskiego, prezesa TVP. Jarosław Kaczyński ma się temu stanowczo sprzeciwiać. Wciąż nie wiadomo więc, czy głowa państwa podpis złoży, ustawę zawetuje czy odeśle ją do Trybunału Konstytucyjnego.